Recensie: Lam RECENSIE

Recensie: Lam – Hannelore Bedert

Lucia was zes jaar oud toen haar moeder een winkel binnenstapte en daarna spoorloos verdween. Haar vader had het hier ook duidelijk moeilijk mee, hij ging helemaal op in zijn werk. De enige communicatie tussen Lucia en haar vader verliep via briefjes op de keukentafel. Nu woont ze al tien jaar in de stad, zonder dat ze haar ouderlijk huis en haar vader heeft teruggezien. Dit verandert als ze hoort dat haar vader is overleden. Ze keert terug naar het dorp om het huis leeg te halen en uiteindelijk te verkopen. Terwijl ze bezig is, ontdekt ze dat haar vader geheimen met zich meedroeg…

Lam is het debuut van Hannelore Bedert. En wat voor één! Een verhaal dat begint met een schets van het rommelige leven van Lucia. Ze neemt steeds de verkeerde mannen mee naar huis en drinkt te veel. Als lezer begin je jezelf ook af te vragen hoe het zo ver heeft kunnen komen bij deze vrouw. Het lijkt misschien een onbelangrijke inleiding, maar het is voor de lezer zeker waardevol om te begrijpen wie de hoofdpersoon op dít moment is. Naarmate het verhaal zich vordert, laat Bedert je namelijk kennis maken de persoon die Lucia was. En wat haar heeft gemaakt tot wie ze nu is. Als lezer is het interessant om die verandering erg realistisch mee te krijgen. Zelfs haar beste vriendin Louise, leert haar pas echt goed kennen vanaf dit moment.

Heden en verleden worden continu afgewisseld in het boek Lam. Bedert geeft de lezer in elke tijdsperiode weer een nieuw stukje informatie. Hierdoor wil je ook blijven lezen, omdat je nieuwsgierigheid constant weer een beetje gevoed wordt. De vlotte pen van Bedert draagt hier absoluut aan bij. Momenten van vervelening zijn er niet. Ook op emotioneel gebied spreekt Lam je aan als lezer. Je ziet een kind voor je, dat op veel te jonge leeftijd gedwongen wordt om zich volwassen te gaan gedragen. Maar ook een kind dat vaak gepest werd en verkeerd werd begrepen. Als lezer wil je je arm om de jonge versie van Lucia heenslaan. Maar dat is te laat. Eenzaamheid speelt een grote rol in het leven van de hoofdpersoon. Een stukje pijn dat we haar allemaal graag zouden willen ontnemen.

Lam, het verhaal van een vrouw alleen op de wereld. In strijd tegen haar demonen.

Recensie: Lam – Hannelore Bedert

Lam

1  2  3  4  5

Lucia is zes wanneer haar moeder een winkel binnenstapt en niet meer naar buiten komt. Niemand weet waar ze heen is, niemand beantwoordt welke vraag dan ook. De verdwijning zorgt voor een oorverdovende stilte in huis en de afwezigheid van haar moeder trekt een donkere streep door het leven van zowel Lucia als haar vader. De eenzaamheid thuis en op school, het verlangen naar een moederfiguur en de onmacht van haar vader drijven Lucia als jonge vrouw uiteindelijk het dorp uit.
    Meer dan tien jaar later leidt Lucia een chaotisch leven in de stad, het verleden lijkt begraven en vergeten. Tot ze telefoon krijgt. Het lijk van haar vader is gevonden. Tegen haar zin keert Lucia terug naar het dorp dat ze ooit bewust de rug toekeerde, terug naar het ouderlijk huis, waar ze terechtkomt in haar vaders best bewaarde geheim.