Recensie: Terug naar Redfield Farm RECENSIE

Recensie: Terug naar Redfield farm – Judith Redline Coopey

Na een kort begin in 1903 duikt Terug naar Redfield Farm, geschreven door Judith Redline Coopey, al snel terug de tijd in, naar 1837 toen hoofdpersoon Ann Redfield en haar broer Jesse nog jonge kinderen van 9 en 11 waren. Ann en Jesse zijn twee van de zeven kinderen van een Quaker-gezin in Amerika. Het grootste deel van het boek speelt zich echter af in de jaren ’50 en ’60 van de 19e eeuw. Het is de vooravond van de Amerikaanse Burgeroorlog en in de zuidelijke staten is slavernij nog heel gebruikelijk. Jesse heeft zich aangesloten bij de ‘Ondergrondse Spoorweg’, een geheim netwerk dat slaven hielp ontsnappen richting het voor hen veilige noorden en Canada. Ann besluit haar broer te ondersteunen.

Terug naar Redfield Farm gaat over een aantal situaties waaruit blijkt dat de Ondergrondse Spoorweg niet zonder gevaren was, noch voor de ontsnapte slaven, nog voor de conducteurs van de stations lang de route. Ook blijkt gaandeweg dat niet alleen slavenjagers en voormalige eigenaars gevaarlijk kunnen zijn, maar ook de slaven zelf kunnen criminele en levensgevaarlijke activiteiten ontplooien. Deze situaties, zoals het moment waarop Jesse en de slaaf Josiah ernstig ziek thuiskomen, de ongeplande zwangerschap van de ongehuwde Ann, het in veiligheid brengen van een groepje voormalige slaven, vormen de basis van het verhaal en vormen samen een logisch geheel. Rode draad op de achtergrond is het leven van Ann in een Quakergezin in de 19e eeuw.

Terug naar Redfield Farm is een interessante historische roman die de lezer enerzijds meer vertelt over de Ondergrondse Spoorweg en anderszijds een inkijkje biedt in hoe Quakers in het leven stonden. ‘Het is een hecht netwerk. Als je onder Vrienden bent, ben je onder vrienden.’ Quakers zijn van mening dat alle mensen gelijk zijn en hadden een sterk afkeurende houding ten opzichte van slavernij. Opvallend is dat in ieder geval Ann in al haar onschuld nog steeds vol vooroordelen zat ten opzichte van de slaven.

Het is heel mooi om te lezen hoe logisch het is voor Jesse en Ann, en uiteindelijk voor al hun familieleden die inspringen als het nodig is, om mee te werken aan de Ondergrondse Spoorweg. Hoe risicovol ook. Het wordt als licht en natuurlijk beschreven, terwijl het geregeld niet anders dan angstig en moeilijk geweest moet zijn.

De Amerikaanse Burgeroorlog komt ook aan de orde in het boek, maar is niet het belangrijkste. Toch wordt in enkele hoofdstukken heel duidelijk hoe gruwelijk oorlog is en hoe vreemd het is dat oorlog kennelijk altijd aantrekkingskracht heeft. ‘De vaders willen zich houden aan de principes van de quakers. De zonen ook, maar de oorlog heeft genoeg kracht om hen mee te zuigen.’

Coopey heeft een boek geschreven dat toegankelijk is en makkelijk leest. Het feit dat Ann de verteller van het verhaal is, draagt er ongetwijfeld aan bij dat je snel in het verhaal gezogen wordt. Wel irritant en eigenlijk stuitend is dat als de slaven aan het woord zijn, zij zonder uitzondering stuntelig spreken. ‘Vandaag wij eten alleen bessen,’ of ‘Een man, hij zet ons vanmorgen af bij de rivier’. Het draagt niets bij aan de verhaallijn, maar doet eerder afbreuk aan de kwaliteit van het verhaal. En dat is jammer, want er staan loopjesweg ook zulke mooie en wijze quotes in het boek. ‘Het leven heeft de neiging terug te komen bij waar het begonnen is.’

Als je geïnteresseerd bent in de geschiedenis van de Verenigde Staten en zeker als je nog niet bekend was met de Ondergrondse Spoorweg is Terug naar Redfield Farm absoluut interessant om te lezen.

Recensie: Terug naar Redfield farm – Judith Redline

Terug naar Redfield farm

1  2  3  4  5

Terug naar Redfield Farm van Judith Redline Coopey is een historische roman die zich afspeelt in het 19e-eeuwse Amerika. Anns broer Jesse heeft zich aangesloten bij "de ondergrondse spoorweg', een geheim netwerk dat slaven helpt te ontsnappen. Na een van zijn smokkeltochten komt Jesse thuis met de weggelopen slaaf Josiah – beiden hebben hoge koorts en zijn ernstig ziek. Ann verpleegt beide mannen zo goed als ze kan. Josiah duikt onder op Redfield Farm en Ann wordt zijn lerares, vriendin en vertrouweling. Dan breekt de tijd aan dat Josiah weer moet vluchten. Hij laat Ann achter met een bewijs van zijn liefde dat haar ernstig in gevaar brengt.