Recensie: Bestemming Bonaire RECENSIE

Recensie: Bestemming Bonaire – Linda van Rijn

In het boek Bestemming Bonaire van Linda van Rijn maken we kennis met Saar en Niek, een jong koppel dat slecht nieuws te verwerken krijgt. Hun vurige kinderwens zal jammer genoeg onvervuld blijven. Om zich opnieuw te oriënteren en weer wat nader tot mekaar te komen besluiten ze een reis te boeken naar Bonaire.

In het begin van hun vakantie ontmoeten ze het Nederlandse koppel Toine en Pauline, twee party-organizers die al verschillende jaren op het eiland wonen. Er ontstaat een vriendschap tussen beide koppels, ondanks hun duidelijk verschillende leefwereld, en Saar en Niek trekken zelfs bij het andere koppel in, in hun gastenverblijf. Dan vernemen ze dat er na een strandfeest de Nederlander Patrick Koelstra verdwenen is.  Niet veel later doet Saar een schokkende ontdekking, waardoor ze rechtstreeks betrokken raken bij deze verdwijningszaak. De vraag die hierbij rijst is wie er te vertrouwen is.

Het verhaal komt langzaam op gang, ook al is het begin best wel emotioneel. Er gebeurt weinig en er wordt vooral de nadruk gelegd op de verschillende manier waarop ze het slechte nieuws verwerken. Saar is duidelijk erg verdrietig dat haar kinderwens nooit in vervulling zal gaan, en de toch wel erg kille houding van Niek zorgt ervoor dat je medelijden met haar krijgt. Daar waar Saar erover wil praten, wil Niek gewoon verder met hun leven en hij focust dan ook op de toekomst, daarbij vooral nadenkend over de dingen die ze wél kunnen doen zonder kinderen. Dit veroorzaakt veel wrijving tussen hen beiden. Maar dit leidt wel tot het boeken van een zonovergoten vakantie.

Vanaf het moment dat ze op vakantie vertrekken komt er wat meer dynamiek in het verhaal, doch het eerste deel van Bestemming Bonaire leest meer als een vakantieroman in plaats van een thriller. Ze brengen veel tijd door met de flirterige Toine en de oppervlakkige Pauline. Feestjes, duikuitstapjes, zon, zee, strand…het leest heerlijk weg. Je waant je haast zelf op dit zonovergoten eiland. De cover met het prachtige witte strand en de blauwgroene zee, past er dan ook perfect bij

Maar Linda van Rijn weet de spanning langzaam op te drijven zodra de verdwijning van de Nederlander Koelstra een centrale plaats in het verhaal inneemt. Je voelt gewoon dat er iets te gebeuren staat. Als Saar dan iets ziet wat niet voor haar ogen bedoeld was, bekijkt ze de vriendschap met Toine en Pauline plots met andere ogen, en vertrekken ze ook uit het gastenverblijf.

Wat er dan gebeurt, is allemaal vrij onverwacht, en maakt Bestemming Bonaire de titel thriller toch wel een beetje waardig. Linda van Rijn zet Saar neer als een dappere dame die zich in de loop van het verhaal ontwikkelt tot een sterke persoonlijkheid die niet bij de pakken blijft neerzitten, doch zelf op onderzoek uitgaat, en hierbij hulp krijgt uit onverwachte hoek.

De epiloog is best wel voorspelbaar, maar past volledig in het verhaal.

Al met al is Bestemming Bonaire een prettig verhaal, dat perfect is als vakantieliteratuur. De vlotte, meeslepende verhaalstijl en het eenvoudige taalgebruik zorgen dat het een echte pageturner is, ook al ontbreekt het toch wel een beetje aan spanning om het een echte thriller te noemen.

Bestemming Bonaire

1  2  3  4  5

Saar en haar vriend Niek hebben een grote teleurstelling te verwerken gekregen: hun vurige kinderwens zal onvervuld blijven. In een opwelling boeken ze een vakantie naar Bonaire. Ze willen even eruit, weg van het Nederlandse winterweer, bijkomen en elkaar weer vinden. Het Caribische eiland met zijn prachtige stranden en altijd schijnende zon lijkt daarvoor de perfecte plek. Als ze ook nog een Nederlands stel ontmoeten met wie het meteen klikt, hebben ze een topvakantie.
    Terwijl Saar en Niek genieten van de zon, is op Bonaire de Nederlander Patrick Koelstra vermist geraakt. De politie staat voor een raadsel: Patrick is na een strandfeest zomaar van de aardbodem verdwenen. Door een ongelukkig toeval kruist de zaak van de vermissing de vakantie van Saar en Niek, die daarna een stuk minder onbezorgd is. Saar krijgt de schrik van haar leven te verwerken en langzaamaan ontvouwt zich een nachtmerrie waarin ze alle grip lijkt kwijt te raken.