Recensie: Het slanke brein RECENSIE

Recensie: Het slanke brein – Heleen Ligtelijn

Dieetpsycholoog Heleen Ligtelijn rekent in Het slanke brein af met het jojo-effect. Afvallen en slank blijven is niet een kwestie van calorieën tellen, maar van je eetgedrag veranderen. Met dit boek kun je testen welk type eter je bent en leren hoe je daar vervolgens het beste naar handelt. Je leert om weer normaal te eten, gezond af te vallen en op gewicht te blijven.

Nu het nieuwe jaar is begonnen is het weer tijd voor de nieuwe goede voornemens. Afvallen of gezond eten is er ook altijd een die bij mij elke keer weer op het lijstje staat, dus toen ik dit boek op de mat kreeg kwam hij als geroepen.

Het slanke brein is niet echt een dieetboek en er staan dan ook geen recepten in, maar meer een gids om te kijken hoe jij je eetgedrag het best kan aanpassen. Heleen Ligtelijn doet dit op een duidelijke manier, met veel voorbeelden en quotes van mensen die proberen af te vallen, maar ook met leuke en interessante weetjes, opdrachten en testen om te kijken wat voor eettype je bent.

Vanaf het moment dat je als lezer Het slanke brein in je handen hebt is het aantrekkelijk om hem te lezen. Zo is het niet zo’n dikke pil, maar gewoon een lekker dun boekje. Dit is fijn, want een overload aan informatie is niet echt waar je op aan het wachten bent wanneer je wil leren om je eetgedrag te veranderen. Alleen de nodige informatie staat erin. Daarnaast schrijft Heleen Ligtelijn op een duidelijke en luchtige manier en worden de pagina’s opgeleukt met illustraties en verschillende soorten fonts.

Het slanke brein rekent af met verschillende hypes rond diëten en gaat meer in op het gedrag, want volgens Heleen Ligtelijn is dat het eerste wat moet veranderen wil je kunnen afvallen. Haar theorieën hierover onderbouwt ze duidelijk en de stappen die je als lezer moet doorlopen zijn goed opgebouwd. Het boek draait erom om als lezer op zoek te gaan naar je eigen eet-fouten en erachter te komen waarom je deze fouten maakt en om vervolgens deze fouten te voorkomen.

De tips die in Het slanke brein gegeven worden zijn handig en kunnen een goed steuntje in de rug bieden als je blijvend wil afvallen. Het kan als leidraad dienen voor mensen die gezonder willen leven, maar ook voor mensen die al op dieet zijn en meer het eetgedrag willen veranderen. Daarom zou ik dit boek zeker willen aanraden voor mensen die graag willen afvallen, maar nog geen inzicht hebben in hun eigen eetgedrag. 5 hartjes.

Het slanke brein

1  2  3  4  5

Dieetpsycholoog Heleen Ligtelijn rekent in Het slanke brein eindelijk af met het jojo-effect. Afvallen en slank blijven is niet een kwestie van calorieën tellen, maar van je eetgedrag veranderen. Met dit boek kun je testen welk type eter je bent en leren hoe je daar vervolgens het beste naar handelt. Je leert om weer normaal te eten, gezond af te vallen en eindelijk op gewicht te blijven. Dit boek verscheen eerder onder de titel Op dieet? Doe normaal!