Recensie: Hallo Amerika RECENSIE

Recensie: Hallo Amerika – J.G. Ballard

Als gevolg van de energiecrisis vielen aan het eind van de twintigste eeuw in een paar jaar tijd alle energiebronnen in Amerika weg, en verliet de bevolking het nog haast onbewoonbare land. Om de gegroeide bevolking in de rest van de wereld te voeden, werden er maatregelen getroffen die grote invloed hadden op het klimaat, met verschrikkelijke gevolgen voor Amerika, of het landschap van wat ooit Amerika was. Een kleine groep Europese verkenners reist een eeuw later af naar het bijna onherkenbare continent. De Beringstraat is ingedamd en een groot gedeelte van het land is woestijn geworden, bevolkt door geïsoleerde inboorlingen en de bizarre achterblijvers van een uiteengevallen cultuur. De expeditie begint in Manhattan en reist verder via Holiday Inns en verlaten pretparken, om in het hart van Las Vegas op een nieuwe kracht te stuiten.

Soms heb je van die boeken die je gewoonweg niet begrijpt. Het thema en de achterflap van Hallo Amerika, maakte me extreem enthousiast. Maar helaas kan de inhoud dit niet waar maken. Tijdens het lezen merkte ik dat het zo onrealistisch is - wat je leest - dat je er geen kaas van kunt maken.

Hoewel de boeken van J.G. Ballard toch erg bekend zijn – vooral zijn apocalyptische sciencefictionromans – valt Hallo Amerika vergeleken met de rest van zijn boeken uit de toon. De karakters in het verhaal zijn geen types waar je je als lezer in kunt verplaatsen en mee wil identificeren. De karakters – waar zeker een steekje aan los zit – maken er zo’n chaos van dat je je onmogelijk kunt sympathiseren en je je vertwijfelt afvraagt waar dit heen gaat.

Toch blijf ik mezelf ook halverwege het boek afvragen wat ik nu daadwerkelijk aan het lezen ben en ik moet extreme moeite doen om mijn aandacht bij dit exemplaar van J.G. Ballard te houden. Mede door de onwaarschijnlijkheid van de gebeurtenissen. Deze zijn zo onrealistisch dat ik me hier geen beeld van kan vormen. Misschien als je een lezer bent met een buitengewoon hoge fantasie?

Af en toe stopt J.G. Ballard er nog een ironische opmerking in en dan is voor mij helemaal de maat vol. Erg misplaatst in een al vreemd boek. Een groot incasseringsvermogen is nodig bij Hallo Amerika, anders raad ik je deze inhoud zeker niet aan. Met moeite ben ik tot het eind van het boek gekomen.

Misschien dat dit verhaal toch wel aan jou is besteed, of je wil uitproberen of Hallo Amerika jou wel ligt. Lees het dan zeker. Netflix heeft de filmrechten, dus ik ben heel benieuwd naar de verfilming van Hallo Amerika en of mij dit verhaal dan duidelijker wordt.

Recensie: Hallo Amerika – J.G. Ballard

Hallo Amerika

J.G. Ballard