Recensie: Sr. RECENSIE

Recensie: Sr. - Bavo Dhooge

Bavo Dhooge heeft na 100 romans genoeg gehad. Hij besluit zichzelf digitaal van de aardbodem te vagen en gaat op jacht naar alle online accounts in zijn naam. Hij hoopt zichzelf zo te kunnen onttrekken aan het opgejaagde wat onze wereld tegenwoordig in beslag neemt. Na nog een allerlaatste check om te kijken of hij echt verdwenen is, stuit hij op een account wat in zijn naam lijkt te bestaan. Het blijkt echter een account te zijn dat is opgericht door de laatste vlam van zijn vader, die veel te jong is overleden, en dit inspireert Dhooge om de tweede helft van zijn vaders leven te bedenken en op papier te zetten.

Er is één woord dat bij het lezen van Sr. door je hoofd blijft spelen: intiem. Dhooge biedt je een unieke inkijk in zijn hoofd en leven dat zo ontroerend dichtbij komt, soms voel je je een indringer in wat het meest exclusieve verhaal dat op dit moment geschreven is lijkt te zijn. Het is een kunst om dit op je lezers over te brengen, hoewel Dhooge zelf al aangaf dat niet iedereen het ermee eens was dat Sr. gepubliceerd zou worden. Maar Sr. is er, en blijft er. En wat zijn we dankbaar. Perspectief wisselt tussen vader en zoon, waarbij beide commentaar geven op elkaar en diens leven.

Dhooge senior is overleden op 41-jarige leeftijd. Veel te jong natuurlijk, maar Dhooge schenkt hem het leven weer op papier en laat hem pas rusten als hij 82 jaar oud is geworden en een vol leven heeft geleefd. De vraag is dan, hoeveel is erbij geschreven met de wens weer een vader te hebben, en hoeveel zou echt zijn gebeurd. Het antwoord zullen we nooit ontvangen, maar we kunnen met zekerheid zeggen dat Sr. gevoelens losmaakt van melancholie en nostalgie. Het voelt bijna alsof je je eigen vader bent verloren en hem op deze manier weer terugkrijgt.

Een doortastende zoon zet zijn eigen vader, of Baba, op een voetstuk in deze (autobiografische?) roman. Laten we hopen dat zijn writer’s block ermee verholpen is want Dhooge laat wederom zien met Sr. wat een fantastisch schrijver hij is en hoeveel hij ons nog te bieden heeft. Boek 101 is in goede aarde gevallen bij ons. Laten we hopen dat boek 102 niet lang op zich laat wachten en we snel weer kunnen genieten van Dhooge en zijn vakmanschap.

Recensie: Sr. - Bavo Dhooge

Sr.

Bavo Dhooge

9 oktober 2018

ISBN 9789044540222
    Uitgever De Geus
    432 pagina's

De Geus

1  2  3  4  5

Bavo Dhooge, drieënveertig en auteur van honderd boeken, besluit na zestien jaar te stoppen met schrijven. Bij het deleten van zichzelf stoot hij op
    een Facebookprofiel, gewijd aan "Bavo Dhooge'. Het blijkt een eerbetoon aan zijn vader door diens laatste, geheime liefde. Het brengt de schrijver op het idee om herinneringen op papier te zetten aan de man die op zijn éénenveertigste stierf en ook de tweede, niet-geleefde helft van zijn vaders leven te fantaseren. Meer nog dan zijn vader tot leven te wekken, geeft hij daarmee uiteindelijk zijn eigen hergeboorte vorm. "Ik kwam tot de conclusie
    dat de eerste helft van mijn leven was mislukt omdat het geslaagd was. Ik wilde weer verliezen. Mezelf verliezen.'