Recensie: Op zoek naar de Vindeleer 2 - De brand RECENSIE

Recensie: Op zoek naar de Vindeleer 2: De brand – Rob Geukens

In het weeshuis St. Jude’s gebeurt over het algemeen niet veel bijzonders. De weeskinderen hebben plezier en dromen ervan om door lieve ouders geadopteerd te worden. Dan breekt er opeens brand uit en zien de kinderen hun thuis in rook opgaan. Ze worden overgeplaatst naar de Welzijnsbarak van de strenge mevrouw Vantoorn en de enge Kolonel. Kat, die zaalverantwoordelijke in St. Jude’s was, voelt zich verantwoordelijk voor “haar kinderen” en besluit actie te ondernemen. Als dat maar goed gaat…

Op zoek naar de Vindeleer 2: De brand is het tweede deel in de Vindeleer-reeks. Omdat er in dit tweede boek regelmatig wordt terugverwezen naar het vorige deel is het verstandig om de boeken in de juiste volgorde te lezen.

Rob Geukens heeft een spannend en leuk verhaal geschreven voor zijn jonge doelgroep. Meteen vanaf de eerste bladzijden neemt hij je mee in de wereld van St. Jude’s. Hij laat je kort kennismaken met de verschillende inwoners en gaat ervanuit dat je het vorige boek al gelezen hebt. Dankzij de illustraties van Emilie Timmermans kunnen de (jonge) lezers een goed beeld vormen van de personages en de omgevingen. Dat zorgt ervoor dat het verhaal nog meer tot leven komt. Dit is heel leuk gedaan.

Geukens heeft ervoor gekozen om het verhaal als het ware aan één stuk door te schrijven. Hij maakt geen gebruik van hoofdstukken. Soms zit er wel een witregel tussen een perspectiefwisseling, waardoor je wat makkelijker doorhebt dat je naar een ander persoon en/of een andere situatie gaat. Voor de jonge doelgroep (10+) kan dit verwarrend overkomen. De ene alinea lees je nog vanuit Kat, de volgende vanuit de Kolonel en dan ga je ineens weer terug naar Kat. Het was prettiger geweest als je na een soort cliffhanger aan een nieuw hoofdstuk kon beginnen.

Ondanks dat een hoofdstukindeling ontbreekt, weet Geukens wel de vaart in Op zoek naar de Vindeleer 2: De brand te houden. Dat komt vooral door de spannende elementen die hij aan bod laat komen en door de vragen die er naar boven komen tijdens het lezen. Wat gaat er gebeuren met de kinderen van St. Jude’s na de brand? Waarom zijn de eigenaars van de Welzijnsbarak zo streng? Wat gebeurt er met een weeskind als het uiteindelijk geadopteerd wordt?

De auteur werkt naar een mooie en boeiende ontknoping toe, die uitstekend bij het genre past. Hij geeft je de antwoorden op je vragen en laat tegelijkertijd ruimte open voor een eventueel derde deel. Dat maakt van Op zoek naar de Vindeleer 2: De brand een avontuurlijk boek voor kinderen vanaf 10 jaar.

Op zoek naar de Vindeleer 2 - De brand

1  2  3  4  5

Het spannende vervolg van Op zoek naar de Vindeleer. Een magisch verhaal over vriendschap en dapperheid. Vanaf 10 jaar.
    Opeens is er brand in Saint Jude's, normaal altijd het sufste weeshuis van het land. Niemand raakt gewond, maar de kinderen worden wel meteen overgeplaatst naar de Welzijnsbarak. Dat blijkt een vreselijke plaats te zijn, waar de strenge mevrouw Vantoorn en de enge Kolonel de kinderen regelrecht als slaven behandelen. Kat, de zaalverantwoordelijke op Saint Jude's, wil daar natuurlijk meteen iets aan doen … maar daarvoor heeft ze opnieuw de hulp van de Vindeleer nodig.