Recensie: Grenzeloos RECENSIE

Recensie: Grenzeloos – Lis Lucassen

Rebecca vertrekt naar Amerika, om haar leven in Nederland achter haar te laten. Het gaat al direct mis, ze krijgt een fietsongeluk. Ze ontmoet Dee en haar stiefbroer Thor. Vanaf het eerste moment hebben Thor en Rebecca een speciale connectie, een broeierige spanning tussen beide. Thor is de eerste die iets bij Rebecca los maakt, wat ze nog nooit bij een ander heeft gevoeld. Zelfs niet bij haar man David, die nog in Nederland is. Misschien is Amerika een kans om opnieuw te beginnen?

Schrijfster Lis Lucassen heeft een vlotte schrijfstijl en is niet bang om heel beeldend te schrijven. Het mysterie heeft ze meer in de personages verwerkt. Het boek had wel meer scènes mogen bevatten over andere gebeurtenissen die Rebecca meemaakt in Amerika. De focus ligt erg op de relatie tussen Thor en Rebecca, daarom lijkt het alsof Rebecca niets onderneemt. Lucassen had meer diepgang kunnen toevoegen door Rebecca meer met Amerika kennis te laten maken. Voor de lezer is het ook erg interessant om te lezen over plaatsen in Amerika en wat de hoofdpersoon daar ziet en meemaakt.

De personages zijn erg divers, zowel qua afkomst als karakter. Vooral Dee is een interessant personage. Ze is de vriendin van Rebecca. Ze is uitgesproken, houdt ervan om haar eigen kleding te maken en is lesbisch. Er is een groot contrast tussen Rebecca en Dee, en dat maakt hun vriendschap juist bijzonder. Dee leert Rebecca hoe ze zich los kan maken van haar verleden en haar eigen leven kan leiden. Schrijfster Lucassen heeft ook actuele thema’s in haar boek verwerkt, wat Grenzeloos tot meer maakt dan alleen een liefdesverhaal. Er zijn ook discussies en nieuwe perspectieven, daarnaast ziet de lezer hoe de personages omgaan met verlies.

Rebecca’s achtergrond maakt dat het verhaal aparter is dan andere New Adult boeken. Rebecca komt uit een zeer gelovige familie, waar de kinderen niet ingeënt worden en op jonge leeftijd trouwen. Zo ook Rebecca, die met haar twintig jaar getrouwd is met David. Het oude leven van Rebecca is een groot contrast met het leven van de mensen die ze in Amerika ontmoet. De innerlijke strijd die Rebecca voert, zorgt voor extra dimensie in het verhaal. Daarnaast staat het leven van Rebecca waarschijnlijk ver af van het leven van de lezer, ook dit contrast wekt interesse bij de lezer.

Het is vooral leuk om te zien hoe de mensen in Amerika aankijken tegen Nederlanders en andersom. Rebecca moet bijvoorbeeld een fietstest afleggen voordat ze een fiets mag lenen. Voor Nederlanders is het natuurlijk heel normaal dat iedereen goed kan fietsen, maar in Amerika niet. En ook als ze aangereden wordt, is het eerste wat de Amerikanen vragen of ze geen schadeclaim wil indienen. Het enige aandachtspuntje van Grenzeloos is dat er veel seks voorkomt in het verhaal. Soms lijkt dit erin gezet te zijn voor het plezier van de lezer en niet als toevoeging voor het verhaal. Dat is niet per se slecht, maar dan moet de lezer daar wel van houden.

Grenzeloos van Lis Lucassen is een verhaal met meer diepgang, dat heerlijk wegleest. De spanning tussen Thor en Rebecca spat van de bladzijdes af. Het boek heeft meerdere thema’s, waardoor de interesse van de lezer behouden blijft.

Recensie: Grenzeloos – Lis Lucassen

Grenzeloos

1  2  3  4  5

Het eerste deel van een tweeluik over de eenentwintigjarige Rebecca. Zij verruilt het leven in Nederland voor dat aan een Amerikaanse universiteit. Lis Lucassen schreef met veel vaart een spannend en sexy boek. 'Grenzeloos' is New Adult met een Amerikaanse setting en een Nederlands sausje.

• Alles wat beweegt - Susan Smit

• De terugkeer - Tina van Dijk

• Het Wilde Eiland 2: Vuurlicht - Karen Swan