Recensie: De bruggenbouwer RECENSIE

Recensie: De Bruggenbouwer – Markus Zusak

We hebben er behoorlijk lang op moeten wachten, maar hij is er eindelijk. Een nieuw prachtwerk van de hand van Markus Zusak (auteur van bestseller De Boekendief), genaamd De Bruggenbouwer. Het verhaal is geschreven als een familiegeschiedenis, gecentreerd rondom de vijf Dunbar-broers en hun twee ouders in Amerika. Hun moeder is op jonge leeftijd overleden, de vader verdwijnt niet veel later uit hun leven. De jongens brengen daarom elkaar groot in een wereld van chaos, wanorde, vechten en broederlijke liefde. Het verhaal wordt vertelt door de oudste broer, Matthew. Hij vertelt eerst over de jeugd van hun moeder, over hun vader en hoe ze elkaar hebben gevonden. Uiteindelijk draait het om de vierde broer, Clay. over de beslissingen die hij heeft genomen en over het terugvinden van hun vader.

De Bruggenbouwer is een prachtige roman die ontzettend eigenwijs in elkaar steekt. Het vertelt een familiegeschiedenis, geschreven vanuit de herinneringen van een van de vijf broers. Deze roman draait daarmee niet om een bepaalde gebeurtenis, een plaats of een tijd. Sterker nog, auteur Markus Zusak lijkt in het boek nergens een stad of specifieke tijdsaanduiding te noemen. Enerzijds verwarrend, want het blijft de lezer onduidelijk wat nu precies de setting is. Anderzijds benadrukt dat extra dat het verhaal daar juist niet om draait. Het draait om de vijf Dunbar broers die elk hun eigen karakter hebben en het met elkaar moeten doen. Wanneer hun ‘gevluchte’ vader weer op de stoep staat, willen vier broers niets met hen te maken hebben. Eén broer gaat uiteindelijk met hem mee. Het is een prachtig verhaal over familiebanden, maar ook over andere waarden in het leven, zoals geliefden, verdriet en rouwen, dieren, een buurvrouw, hobby’s en hun interesses. De Bruggenbouwer vertelt hóe er geleefd wordt en snijdt daarmee vele thema’s aan.

Een net wat andere schrijfstijl zijn we van Zusak wel al gewend. Dit keer heeft hij het verhaal geschreven alsof de oudste broer het boek en de hoofdstukken zelf schrijft over zijn jongere broertje Clay en hun ouders. In De Bruggenbouwer wordt heen en weer gesprongen in de tijd. Zo leest de lezer eerst een hoofdstuk over de jeugd van hun moeder, daarna over de omgang van de broers in een latere tijdsperiode, om vervolgens weer terug in de tijd te springen. Dit zorgt af en toe voor wat verwarring, je moet wel goed blijven opletten. Tegelijkertijd bouwt Zusak het verhaal ontzettend goed op en gaandeweg vallen er allerlei puzzelstukjes op z’n plek. Hij weet hiermee continu de nieuwsgierigheid van de lezer te prikkelen en zorgt daarmee dat hij echt weer een knap meesterwerk heeft geschreven. Ook leest het verhaal gemakkelijk weg door zijn prettige schrijfstijl en is het niet moeilijk je betrokken te voelen tot het verhaal en de personages. Desondanks zullen sommige lezers zich waarschijnlijk moeilijker in het verhaal kunnen vastbijten. Het draait tenslotte om een boel jongens in een onduidelijke tijd op een onduidelijke plaats. De tijdssprongen kunnen verwarrend zijn en het verhaal ontvouwt zich tamelijk langzaam, maar op een mooie zeer waardevolle manier.

Voor wie houdt van een literaire roman met een eigenzinnig tintje, is met De Bruggenbouwer zeker snel tevreden. Zusak heeft wederom een mooi, krachtig en eigenwijs prachtwerk geschreven dat door de waas om de realiteit heen prikt. Een boek dat je raakt en je bijblijft.

De bruggenbouwer

1  2  3  4  5

In de perfecte chaos van een huis zonder volwassenen, voeden vijf broers elkaar op volgens hun eigen regels. Hun moeder is gestorven, hun vader is gevlucht. Terwijl de Dunbar jongens met elkaar vechten, samen lachen en samen hun verdriet verwerken, probeert Matthew als oudste de rol van zijn ouders over te nemen. Tot Michael, hun vader, op een dag plotseling weer binnenstapt met een verrassend verzoek. Slechts één van hen accepteert en besluit met hem mee te gaan. Het is Clay, de vierde zoon, getormenteerd door een lang begraven geheim.