Recensie: De schoonheidssalon RECENSIE

Recensie: De schoonheidssalon – Melba Escobar

Het hoofdpersonage in De schoonheidssalon is Karen Valdés, een jonge, alleenstaande moeder die naar de grote stad Bogotá (Colombia) verhuisd. Ze hoopt daar een beter betalende baan te vinden om zichzelf en haar zoontje Emiliano te kunnen onderhouden. Na wat zoeken komt ze terecht bij De schoonheidssalon: een chic en prestigieus schoonheidssalon waar haar verloning veel hoger is dan daarvoor. In de behandelkamer ontvangt ze heel wat vaste klanten die uitgebreid vertellen over hun rijkgevulde leven. Naast triviale feitjes komt ze ook schokkende waarheden te weten… die haar duur komen te staan.

Melba Escobar heeft een erg speciale schrijfstijl. Ze schrijft rauw, treffend, eerlijk en doet dat op een ongedwongen manier. Je krijgt voornamelijk het verhaal van Karen te horen in het boek, maar ook de verhalen van Lucia, Claire en Susana worden vertelt. Het vertelperspectief zit redelijk ingewikkeld in elkaar. Al deze vrouwen (en ook nog andere personages) lijken een deel van het verhaal te vertellen, maar je krijgt geen duidelijk signaal wanneer er van het ene op het andere personage wordt overgeschakeld. Je moet erg aandachtig lezen om al die veranderingen op te merken en alles aan de juiste persoon te koppelen. Het zorgt voor bepaalde onduidelijkheden, maar als je met volle aandacht leest loopt het uiteindelijk wel los.

Zoals je ziet, zijn er veel belangrijke personages in De schoonheidssalon. Wat opvalt na het dichtklappen van het boek, is dat al die personages meesterlijk zijn neergezet. Alle personages maken een enorme ontwikkeling door in het boek, wat een zeer interessante materie is om over te lezen. De personages voelen gewoon écht! Al die vrouwen worden aan elkaar verbonden door de schoonheidssalon, een wonderlijke plek waar de vrouw de baas is (in tegenstelling tot in de rest van Bogotá). Die plaats vormt een rode draad doorheen het boek. Het is een plaats waar vrouwen even kunnen ontvluchten van de werkelijkheid, die niet altijd even vrolijk is in het vrouwonvriendelijke Bogotá.

Het verhaal is een fijn verweven netwerk van feiten, details en gedachten waar Melba Escobar bijzonder goed over heeft nagedacht. Het verhaal ontrolt zich op een speciale manier, er worden namelijk in het begin al heel wat elementen onthuld die in andere boeken pas aan het einde voorkomen. Het draait dan ook helemaal niet rond ‘het verhaal’, maar rond de personages, hoe zij zich voelen en wat zij in die situatie doen. Het is een bijzondere manier van lezen en het doet de personages veel eer aan: het maakt het lot van de verschillende vrouwen des te aangrijpender.

De schoonheidssalon van Melba Escobar is een aangrijpend boek waarin vrouwen de hoofdrol spelen. De vele personages worden op een meesterlijke wijze beschreven, ook al moet je je aandacht er goed bijhouden om met het vertelperspectief te kunnen volgen.

De schoonheidssalon

1  2  3  4  5

Karen Valdés verhuist als schoonheidsspecialiste van Cartagena de Indias naar Bogotá, op zoek naar een beter betaalde baan – haar zoontje is bij haar moeder achtergebleven. Ze gaat aan het werk bij een dure schoonheidssalon en in de intimiteit van de behandelkamer wordt ze onbedoeld en ongewild de vertrouwelinge van een psychoanalytica, een senatorsvrouw, een beroemde televisiepresentatrice, en een moeder die rouwt om haar dochters dood – hetzelfde meisje dat Karen had toevertrouwd met wie ze een afspraakje had. Informatie die Karen uiteindelijk duur komt te staan in
    een land voor wie de waarheid uitsluitend bestaat voor degenen die haar kunnen betalen. Trefzeker en driedimensionaal zet Escobar haar personages neer, zorgvuldig beschrijft ze de momenten van verbondenheid tussen vrouwen onderling. En feilloos zet ze de conventies van de thriller in om de situatie van ontelbaar veel vrouwen te childeren. Zoals Naomi Alderman doet in De macht creëert ook Escobar hiermee een geweldige "hybride' roman die veel meer is dan een duister, spannend verhaal.