Recensie: De zang van de hoornschelp RECENSIE

Recensie: De zang van de hoornschelp – Sarah Lark

De zang van de hoornschelp is het tweede deel in de reeks van Sarah Lark, welke gaat over Nieuw-Zeeland. Het is een vervolg op De tijd van de vuurbloemen, waarin we kennis maakten met Cat en Ida. Ook in het tweede deel volgen we Cat en Ida en de gebeurtenissen op Rata Station, maar daarnaast zijn er weer nieuwe personages om te volgen. Zo gaan we flink vooruit in de tijd naar het jaar 1853 en zijn dochters Carol en Linda min of meer volwassen, klaar om te gaan trouwen en een eigen start te gaan maken. Het leven op Rata Station is meer dan goed en kalm, totdat het noodlot toeslaat…

De zang van de hoornschelp is, net als De tijd van de vuurbloemen, ook weer een behoorlijk groot en dik boek. Precies zoals we van Sarah Lark gewend zijn. Sarah zet hier haar eigen schrijfstijl dan ook voort, wat zich kenmerkt door een mooie complexiteit en gedegen opbouw. Als lezer krijgen we meer dan voldoende de tijd om weer te wennen aan de personages, weer even opgefrist te worden en daarbij worden we bijgepraat naar de situatie van het jaar 1853. Cat en Ida hebben duidelijk een kleinere rol in dit verhaal en we volgen het verhaal veel minder vanuit het perspectief van deze vrouwen. In plaats daarvan staat De zang van de hoornschelp veel meer in het teken van de nieuwe generatie, Carol en Linda. Samen met het jongere zusje Mara maken zij het verhaal jonger, vol met verliefdheden, op weg naar volwassenheid en rebels pubergedrag. Ook oude personages zoals Jane, Karl en Chris komen vanzelfsprekend terug.

De schrijfstijl van Sarah Lark is echt iets wat bij je moet passen. Door de opbouw en complexiteit van het verhaal, voelt het begin weer wat traag aan en komt het verhaal maar langzaam op gang. Zo voelen de eerste 200 pagina’s als een inleiding en gebeurt er weinig. Anderzijds weten we ondertussen gelukkig dat het bij Sarah Lark de moeite waard is om door te lezen. Deze lange situatieschets aan het begin van haar boeken, zorgt later in het boek altijd voor een fantastische diepgang en maakt het plot super goed. Vooral wanneer de personages weer allemaal op reis gaan en rondtrekken, barst het verhaal pas echt los!

Krachtig aan deze boeken over Nieuw-Zeeland is de verweving van het historische aspect met het romantische aspect. Sarah Lark weet de meest romantische beelden te schetsen, maar deinst ook niet terug voor een zeer gedetailleerde, beeldende beschrijving van oorlogsgeweld tussen kolonisten en Maori-stammen. Zo weet ze de nodige spanning, avontuur en plottwisten te creëren. De zang van de hoornschelp staat voor de roep van de krijgers die klaar zijn voor de strijd, wat laat zien dat de spanning in dit boek weer hoog oploopt. Waar zijn Carol, Linda en Mara veilig? Wie is te vertrouwen? En wie niet? Lukt het ze om de gemoederen te sussen wanneer zowel kolonisten en Maori-stammen lijnrecht tegenover elkaar staan op het oorlogsfront?

Bijzonder is zeker hoe Sarah Lark de geschiedenis van Nieuw-Zeeland tot leven brengt in haar boeken. Het is met name interessant hoe ze geen partij kiest, maar duidelijk de verschillende perspectieven laat zien. Het maakt De zang van de hoornschelp zeker realistisch en ook wat informatiever. Wel geeft het het verhaal een wat meer rauwe, donkere nasmaak. Anders dan deel 1, is dit tweede deel meer historisch dan romantisch.

De zang van de hoornschelp is een sterk boek voor liefhebbers van avontuur, historie en romans. Je moet wel houden van een flink, dik boek maar als dat het geval is… heb je met deze nieuwkomer van Sarah Lark zeker een pareltje te pakken!

De zang van de hoornschelp

Sarah Lark

23 oktober 2018

ISBN 9789026145094
    Uitgever De Fontein
    720 pagina's

De Fontein

1  2  3  4  5

De boeken van Sarah Lark slepen je mee naar het Nieuw-Zeeland van de 19e en 20e eeuw. "De zang van de hoornschelp' is het tweede boek dat zich afspeelt op Rata Station, na "De tijd van de vuurbloemen'.

Nieuw-Zeeland, 1853. Op Rata Station is een nieuwe generatie opgegroeid; Cat en Ida zijn trots op hun dochters Carol en Linda. Hun harde werken heeft de ranch gemaakt tot wat hij is, maar het succes wekt de afgunst van hun buren. Als het noodlot toeslaat, hangt het toekomstige geluk van Carol en Linda aan een zijden draadje. Ze dreigen hun thuis kwijt te raken. Weten ze het tij te keren?