Recensie: The Summer Wives RECENSIE

Recensie: The Summer Wives – Beatriz Williams

Miranda Schuyler is nog maar een jong meisje wanneer ze in 1951 op Winthrop Island terecht komt voor de bruiloft van haar moeder en Hugh Fisher. Al snel blijkt het eiland verdeeld te zijn tussen de rijke en de werkende klasse. Miranda maakt kennis met Joseph Vargas, een jongeman die in de zomer zijn vader helpt met de kreeftenvangst. De rust op het eiland wordt ruw verstoord wanneer Joseph en Miranda bij een heftig schandaal betrokken raken. Joseph draait de gevangenis in en Miranda moet het eiland verlaten. Na achttien jaar keert ze terug naar het eiland, zonder eerst te weten dat Joseph uit de gevangenis is ontsnapt. Miranda is inmiddels geen onzekere, afwachtende tiener meer, maar een sterke vrouw die verder kijkt dan de meeste neuzen op Winthrop Island lang zijn. Ze wil gerechtigheid voor Joseph, voor de man van wie ze ooit zoveel hield.

Het verhaal van Beatriz Williams lijkt in eerste instantie eentje waarin een verliefde vrouw gerechtigheid wil voor haar geliefde, maar The Summer Wives blijkt veel meer te zijn dan een romannetje. Gaandeweg worden steeds meer onthullingen gedaan over de zomer van 1951, maar ook over wat er in de jaren daarna én daarvoor gebeurde. Het wordt duidelijk dat Miranda – in tegenstelling tot wat mensen op het eiland vermoedden – niet terugkeerde omdat Joseph ontsnapte, maar omdat haar eigen leven op dat moment ook in de kreukels ligt.

Beatriz Williams weet allerlei twists in het verhaal te werken, maar doet dit beetje bij beetje. Ze geeft niet meteen alles weg, maar kleine beetjes die zoveel nieuwsgierigheid wekken dat je niet anders kunt dan de pagina’s verslinden om erachter te komen hoe de vork in de steel zit. Elke vraag die beantwoordt wordt in The Summer Wives zorgt ervoor dat er minstens drie nieuwe vragen voor in de plaats komen.

Beatriz Williams heeft een heel fijne, levendige schrijfstijl en gebruikt de juiste bewoordingen om een bepaald gevoel bij je los te maken, een gevoel alsof je je ook op het eiland bevindt. Ze schept een duidelijk beeld van de situatie en ze houdt een heel fijn tempo vast. Het boek is nooit traag, maar soms wel wat langzamer om spanning op te bouwen. Beatriz geeft elke keer kleine beetjes van het grote geheel weg wat je alleen maar nieuwsgieriger maakt, maar ze haalt hiermee niet het tempo uit het verhaal. Ze weet simpelweg precies de juiste balans te houden.

Ook zet de schrijfster het personage van Miranda goed neer. Zonder het te veel te benoemen, merk je het verschil tussen de jonge Miranda en de volwassen Miranda. Ook zorgt Beatriz voor een andere belichting op het verhaal door een aantal hoofdstukken vanuit het perspectief van Bianca te vertellen, een personage dat zo haar eigen mysteries heeft. Wel voelt haar verhaallijn wat afstandelijker omdat Bianca’s hoofdstukken vanuit de alwetende verteller worden verteld en die van Miranda vanuit het ik-perspectief. Hiermee bouw je als lezer sneller een band op met Miranda. Ook gaat Beatriz Williams creatief om met het tijdsverloop. Ze springt de ene keer vooruit in de tijd en de andere keer terug. In de heden-hoofdstukken weet je wat er is gebeurd, maar in de verleden-hoofdstukken kom je erachter hoe het is gebeurd. Langzaam komen de puzzelstukjes samen.

The Summer Wives is een vlot geschreven verhaal met levendige beschrijvingen en een sterke verhaallijn die interessante wendingen en onthullingen bevat. Beatriz Williams haalt daarnaast niet alleen thema’s als verboden liefdes en bevoorrechte families tegenover arbeidersfamilies aan, maar ook mysterie en moord. Hiermee is het boek eentje die echt van alle markten thuis is.

Summer wives

1  2  3  4  5

The summer read everyone will be talking about! New York Times bestselling author Beatriz Williams brings us a spellbinding novel of romance, murder, power, and privilege that reveals the secrets of New York's most elite families and the resort island where they spend their summers.