Recensie: 100% Coco Berlin RECENSIE

Recensie: 100% Coco Berlin - Niki Smit

In 100% Coco Berlin - Dagboek van een modevlogger besluit het hoofdpersonage Coco dat ze haar leven gaat ontsaaien. De Style Tiger gaat vloggen! Maar hoe kun je een on fleek modevlogger worden als je niets bijzonders meemaakt? Wanneer ze in de les Engels de opdracht krijgen om een snuffelstage te lopen, besluit Coco om deze bij een modebedrijf te doen. Haar sollicitaties zijn het ideale onderwerp voor haar vlog. Krijgt ze nu de duimpjes wel omhoog?

Uiteraard kunnen jongens niet ontbreken en twijfelt Coco in 100% Coco Berlin wie nu haar ware liefde is: Bruno of toch Rocco?

100% Coco Berlin is het vervolg op de boeken 100% Coco, 100% Coco Paris en 100% Coco New York, geschreven en geïllustreerd door Niki Smit. Doordat het hoofdpersonage Coco alias de Style Tiger regelmatig een terugblik werpt op het verleden kan je het boek even goed lezen zonder de eerste drie te hebben gelezen.

De jongerenroman is geschreven voor meisjes vanaf ca. 11 jaar en is helemaal op maat van de doelgroep. Het boek, geschreven als een dagboek, is doorspekt met uitdrukkingen als ‘OMG’, ‘LOL’, ‘chillen’, ‘da Flowerbomb’, ‘I loooooovvee’ en ‘supervet’. Niki Smit maakt ook veelvuldig gebruik van chattaal waardoor je snel wordt meegezogen in de wereld van de hedendaagse jongere. Het dagboek wordt opgefleurd door weetjes, appjes, stijladviezen, stukjes informatie (voornamelijk over mode) en door de tekst gestrooide illustraties. Alles in de combinatie van zwart, wit en roze. Een leuk detail zijn de 5 #ROAR stickers die je bij het boek krijgt.

Niki Smit slaagt erin zich prima te verplaatsen in de wereld van het jonge meisje. Zo lezen we ‘Ik moet ervandoor. De stad uit. Het land uit. Naar een andere continent, zonder wifi.’ wanneer Coco ontdekt dat ze haar stage-outfitvlog niet meer offline kan halen. Een herkenbare reactie in onze digitale wereld. ‘Ik weet nog niet wat ik ga doen. Eerst ga ik slapen.’ is een respons waarmee ook mijn dertienjarige zelf zich zeer goed kon identificeren.

Anderzijds bevat het boek 100% Coco Berlin - Dagboek van een modevlogger best een belangrijke levensles voor haar jonge lezers: wees jezelf! Ook wanneer dit betekent dat je andere kledij draagt dan je klasgenoten of als je ontdekt dat je op meisjes valt. Het is fijn om te zien dat ook mislukkingen een plaatsje krijgen in het boek. Wanneer Coco enkele negatieve reacties krijgt op haar sollicitatiebrieven lezen we hoe ze twijfelt of ze hier wel over wil vloggen. Haar twijfel is gemeend en iedere jonge lezer zal zich hierin kunnen verplaatsen. Wil je de wereld op de hoogte brengen van je tekortkomingen? Dat Coco er uiteindelijk toch over vlogt en er sterker uitkomt (zo krijgt ze na die vlog de kans om in een Chanel winkel mee te draaien en mag ze een wandeling maken met Victor&Rolf), zal als voorbeeld dienen voor haar jeugdige lezers.

De uitbundige schrijfstijl van Niki Smit zorgt ervoor dat 100% Coco Berlin leest als een trein. Een vrolijk, inspirerend boek voor jonge modemeiden!

Recensie: 100% Coco Berlin - Niki Smit

100% Coco - 100% Coco - Berlin

1  2  3  4  5

Next stop: Berlijn. De Style Tiger gaat vloggen! Maar Coco's eerste vlog wordt door haar fans met de grond gelijk gemaakt. Hoe kun je een on fleek modevlogger zijn als je niks bijzonders meemaakt? Intussen vraagt Coco zich af wie haar ware liefde is: Bruno of toch Rocco? Aaargh!

Wanneer Coco voor school een snuffelstage moet doen, besluit ze haar leven te ontsaaien met booming modestages. Coco solliciteert met een vlog bij Chanel en Viktor&Rolf. Gaan die blauwe duimpjes nu wel omhoog?