Recensie: Van niets naar iets RECENSIE

Recensie: Van niets naar iets – Alyssa Hollingsworth

Van niets naar iets is van de Amerikaanse auteur Alyssa Hollingsworth en verhaalt over Sami en zijn grootvader. Beiden zijn uit Afghanistan gevlucht en het lukt hen redelijk een nieuw bestaan op te bouwen, mede dankzij het traditionele Afghaanse instrument van baba (grootvader), de rebab. Dan wordt de rebab gestolen en om hem terug te krijgen heeft Sami geld nodig. Veel geld. Om dat voor elkaar te krijgen heeft hij een plan bedacht. Zal het Sami lukken de rebab terug te krijgen? Van niets naar iets is het eerste kinderboek van Alyssa Hollingsworth, eerder schreef ze een essay Naan in the Afghan village.

Van niets naar iets spreekt op het eerste gezicht niet erg aan, hoewel de spanning direct in het eerste hoofdstuk behoorlijk wordt opgevoerd. Na een kennismaking met Sami en zijn baba volgen de gebeurtenissen elkaar in een rap tempo op. De rebab wordt gestolen en Sami is vastbesloten deze terug te krijgen. Al snel ontdekt hij dat de rebab in een pandjeshuis terecht is gekomen, de verkoper vraagt er het enorme bedrag van € 700,- voor, en dat terwijl Sami geen cent heeft. Hij moet van niets iets zien te maken en zo aan geld zien te komen. Met deze gebeurtenissen raakt hij echter ook geconfronteerd met zijn verleden en geeft hij dit stukje bij beetje prijs. Hoewel dit op zich een origineel gegeven is en de schrijfster goed weergeeft wat er in Sami’s binnenste gebeurt blijft het toch een wat moeizaam verlopend boek. Dat zit hem deels in de beschrijving van de hoofdpersoon Sami, hij is geen karakter waarmee de meeste kinderen zich gemakkelijk mee kunnen identificeren. Daarbij komt dat het begin van het boek wat zwaarmoedig is. Dat kan niet anders gezien de achterliggende thematiek, maar zal daarmee slechts een beperkte groep aanspreken. De traumatische voorgeschiedenis van baba en Sami wordt uitgebreid beschreven en vond ik persoonlijk best schokkend om te lezen. Ik kan me voorstellen dat dit voor kinderen mogelijk wat te heftig is. Gelukkig zijn er ook positieve en meer luchtige karakters en gebeurtenissen in het boek te vinden, zoals de karakters van vrienden Daniel en Layla, van Sami’s voetbalclub. En dat is broodnodig.

Al met al is Van niets naar iets een bijzonder boek dat qua onderwerp niet iedereen zal aanspreken. Het boek is op zich mooi opgebouwd, maar is wel, mede gezien de thematiek, geen lichte leeskost. Maar dat hoeft ook niet. De vlotte schrijfstijl en het originele gegeven zijn knap gedaan, al had het voor mij persoonlijk toch wat luchtiger gemogen.

Van niets naar iets

1  2  3  4  5

Sami is met zijn grootvader - zijn baba - uit Afghanistan gevlucht. Het lukt ze redelijk een nieuw leven op te bouwen, en als de heimwee toch de kop op steekt hebben ze altijd de rebab nog - het traditionele Afghaanse instrument van baba dat hun barre tocht heeft overleefd.
    Maar dan slaat het noodlot toe. De rebab wordt gestolen en om hem terug te
    krijgen, heeft Sami geld nodig. Veel geld.
    Dan krijgt Sami een idee... Om dat uit te kunnen voeren, moet hij allerlei mensen benaderen en zijn angsten overwinnen, en geeft hij steeds meer van zijn verdrietige verhaal prijs. Dat levert hem mooie vriendschappen op, maar zal hij de rebab ook kunnen redden?