Recensie: Rimini RECENSIE

Recensie: Rimini – Sonja Heiss

Sonja Heiss werd in 1976 geboren in München en maakte in Duitsland eerder al faam als filmmaakster. In 2011 verscheen de verhalenbundel Das Glück geht aus: Storys.  In 2018 debuteerde zij met haar eerste roman: Rimini.

De familie Armin lijkt een gewone Duitse familie te zijn. Vader Alexander geniet van zijn pensioen samen met zijn vrouw Barbara. Hun kinderen zijn al even uit huis. Dochter Marsha heeft een relatie met Georg, is actrice en wil graag moeder worden. Zoon Hans is getrouwd met Ellen, is partner in een juridisch bedrijf en heeft twee kinderen: Louise (in het boek afgekort tot Lou) en Leo. De feestdagen staan voor de deur en de familie komt zoals elk jaar samen bij Hans thuis om dit met elkaar te vieren.

Echter is het gewone gezin een façade. Vader Alexander vereenzaamt omdat Barbara afstand van hem neemt. Hans kan zijn woede niet beheersen wat weer invloed uitoefent op zijn gezinsleven en Marsha heeft grote problemen met het vasthouden van een potentiele vader voor haar kind naast de geldproblemen waar ze in verkeert.

Sonja Heiss weet in Rimini net niet te overtuigen met de hoofdpersonages. Hoewel ze elk hun eigen problemen hebben wordt vooral Hans overbelicht in ellenlange, soms onnodig ver uitgewerkte, sessies met zijn therapeut. Hierdoor voelen de problemen van de andere hoofdpersonages, Alexander, Barbara en Masha een beetje als een ondergeschoven kind. Dit terwijl eigenlijk de problemen tussen Alexander en Barbara, die begonnen op hun huwelijksreis in Rimini, de spil van het verhaal vormen.

Heiss schetst, soms zeer scherp, de situaties waarin de familie terecht komt en deze zullen voor veel lezers herkenbaar zijn: ruzies, elkaar negeren, opvoedingsperikelen, twijfels en wanhoop. Het kost hierdoor weinig moeite je in te leven in de leden van de familie Armin. Daarnaast vertelt Weiss op een bijzonder plastische manier de omgang tussen de personages, ze is niet vies van grof taalgebruik en platte seksuele omschrijvingen.  Dit doet ze met een relatief bondige schrijfstijl, lange zinnen worden niet gebruikt wat het boek vlot te lezen maakt.

Rimini is een voor velen herkenbaar familieportret gezien in 34% van alle huwelijken misloopt in Nederland. Hiermee weet Heiss met Rimini de vinger voor velen op een zere plek te leggen en een herkenbare, ietwat tragische, familiekroniek te schrijven.

Recensie: Rimini – Sonja Heiss

Rimini

Sonja Heiss

15 november 2018

ISBN 9789025452636
    Uitgever Atlas
    400 pagina's

Atlas

1  2  3  4  5

De Armins zijn een heel gewoon gezin, op normale wijze disfunctioneel. Zoon Hans kampt met woedeaanvallen en moet zijn huwelijk zien te redden, dochter Masha is 39 en zit met een nadrukkelijk tikkende biologische klok. De ouders van beiden, Barbara en Alexander, worstelen met hun pensioen en de invulling van hun tijd. Barbara wil meer van het leven, Alexander heeft genoeg aan een kanariepietje. Zijn aanhankelijkheid maakt Barbara radeloos en ze vlucht ervoor weg, daarmee dingen in gang zettend waar niemand op had gerekend. Barbara en Alexander vormen het hoogtepunt in deze o zo herkenbare roman over, wat? De liefde in al haar tegenstrijdigheid en onromantische realiteit. Sonja Heiss is vlijmscherp, maar niet zonder mededogen, en zelden werd het samenleven van een ouder echtpaar zo goed beschreven als in Rimini.