Recensie: Verdoemd RECENSIE

Recensie: Verdoemd – Mariska Overman

In een korte tijd vinden er drie zelfdodingen plaats. Drie jongeren die zichzelf op precies dezelfde manier en op precies dezelfde plaats om het leven brengen. Toeval of niet? Isabel Dieudonné, die met de zaken te maken krijgt door haar werk in de postmortale zorg heeft zo haar twijfels. Ze besluit haar intuïtie te volgen en gaat op onderzoek uit.

Isabel Dieudonné speelde al een glansrol in twee eerdere boeken van Mariska Overman. In dit derde deel over de eigengereide ex-rechercheur krijgt ze te maken met drie zelfdodingen. Verdoemd begint met een korte samenvatting van Overmans eerste boeken, handig als je deze nog niet gelezen hebt en als je dat al wel hebt gedaan dan is het een fijn geheugensteuntje voor hoe het ook alweer zat. Het boek is opgedeeld in hoofdstukken over het Toen en het Nu. Toen vertelt het verhaal van Sara, Daan en Jelte. Alle drie hebben ze hun eigen problemen en worstelen ze met hun levens en wat ze hebben meegemaakt. Voor ieder van hen is dat iets anders, maar ze vinden elkaar in hun problemen. De lezer volgt ze terwijl ze zich laten meeslepen in iets wat alleen maar slecht kan aflopen. Maar hoe zit het precies?

Daar probeert Isabel achter te komen in de hoofdstukken Nu. Ze krijgt een aantal zelfmoordgevallen op haar bordje die afzonderlijk van elkaar niet vreemd zijn. Toch twijfelt Isabel en ze besluit – ondanks dat haar collega’s niet overtuigd zijn dat er iets te onderzoeken vált – toch op onderzoek uit te gaan, samen met Damon. Deze Damon, en ook Sven en personage David, kennen sommige lezers al uit de eerdere boeken. Zij vormen een rode draad die prettig is en die ook nieuwsgierig maakt naar volgende boeken. Ook het persoonlijke verhaal van Isabel zelf maakt nieuwsgierig naar hoe het verder gaat.

Mariska Overman haalt in Verdoemd een heftig onderwerp aan: Zelfmoord. Het siert haar dat ze dergelijke onderwerpen niet schuwt en de dood bespreekbaar maakt. Dit maakt het boek indringend en indrukwekkend. Het hoofdpersonage Isabel is ijzersterk uitgewerkt, ook al heeft dat tot resultaat dat je als lezer soms gefrustreerd raakt door haar onzekerheid. Alle verhaallijnen passen uiteindelijk perfect in elkaar en het is goed te merken hoe de schrijfster zich in dit verhaal heeft vastgebeten, net als haar personage dat doet in het boek.

Verdoemd is een ijzersterk verhaal dat de lezer niet zomaar loslaat en dat laat zien dat niet alles is wat het lijkt en dat sommige dingen het verdienen om tot de bodem te worden uitgezocht. Verdoemd is prima los te lezen, maar heb je de mogelijkheid om ook de eerdere boeken van Overman te lezen dan zou ik dat zeker doen!

Recensie: Verdoemd – Mariska Overman

Verdoemd

1  2  3  4  5