Recensie: Onder Sterren RECENSIE

Recensie: Onder Sterren – Klaartje van Setten

Josefien laat Nederland achter zich om met haar kinderen naar Zwitserland te vertrekken. Wanneer gravin Victoria, de tante van haar ex, vraagt om daar een chalet te runnen, besluit ze te gaan. Ze is het drukke Amsterdam helemaal zat, en is toe aan rust om zich heen. Alleen blijkt het runnen van een chalet lastiger dan verwacht… De rijkste gasten gaan daar verblijven, die de allerhoogste eisen stellen. Zal het Josefien toch lukken om, samen met haar kinderen en honden, te kunnen genieten van wat het mooie Zwitserland te bieden heeft?

Onder sterren is de debuutroman van Klaartje van Setten. De mooie cover van het boek ziet er veelbelovend uit. Het is een mooie afbeelding van het winterse landschap van Zwitserland. Daarbij verschijnt het boek op precies het goede moment: in de winter. Vaak is het toch zo dat winterse boeken beter geëvalueerd zullen worden wanneer je deze daadwerkelijk in de winter leest dan in de zomer. Dat is zeker bij Onder sterren het geval: dit boek neemt je mee naar het koude Zwitserland, het land van wintersport en rust.

Het boek start wanneer Josefien nieuwe gasten incheckt in haar chalet. Na dit hoofdstuk keer je terug naar het verleden, waar ze haar – inmiddels ex-man – Jean ontmoeten. Daaropvolgend zal je steeds van het heden naar het verleden springen. Het heden in dit verhaal is het jaar 2006/2007, de tijd dat internet op bijvoorbeeld je telefoon nog helemaal niet zo vanzelfsprekend was. Het is erg prettig dat Klaartje van Setten ervoor heeft kozen om 2006/2007 als ‘heden’ te nemen. Op de achterflap van het boek wordt namelijk beschreven dat Klaartje van Setten zelf met haar gezin naar Zwitserland is vertrokken om een vijfsterrenchalet te runnen, en dat haar debuutroman deels is gebaseerd op haar eigen ervaringen. De schrijfster wist dus als geen ander hoe het is om een eigen chalet te runnen, en dit heeft ze goed weten te verwerken in het hoofdpersonage.

Alhoewel Onder sterren zeker een prima verhaal is, kent het boek ook minpunten. Het grootste minpunt aan dit boek is de schrijfstijl. Klaartje van Setten maakt haar zinnen best lang, en schrijft heel gedetailleerd. Vaak zal dit geen probleem moeten vormen, maar in Onder sterren zorgt dit ervoor dat het verhaal simpelweg niet lekker leest. Dit uit zich in het feit dat de lezer vaak zinnen moet herlezen om te begrijpen wat er staat. De een zal er wellicht meer last van hebben dan de ander, maar over het algemeen zal het boek niet fijn weglezen. Daar komt nog eens bij dat er aardig veel personages en namen voorkomen in het boek, dat het lastig kan zijn om ze te onthouden. Wanneer een bepaald personage na een aantal hoofdstukken opeens weer wordt benoemd, zal je terug moeten bladeren om te kijken wie het ook alweer was.

Het verhaal zelf is er wel eentje om bij weg te dromen. Want hoeveel mensen dromen er wel niet van om Nederland achter zich te laten en voor onbepaalde tijd naar het buitenland te gaan? Josefien en Klaartje van Setten deden het! Je kan niet zeggen dat er veel spannends gebeurd in dit verhaal, maar daarvoor moet je dit boek ook niet lezen. Het is een goed verhaal dat gaat over het vertrekken naar het buitenland waarbij je (bijna) alles achter laat. Wat als je heimwee krijgt? Hoe zullen de kinderen het doen op school, met allemaal nieuwe vriendjes en vriendinnetjes? Wat als je het even écht niet meer ziet zitten, en het liefst naar Nederland wil terugkeren? Op zulke vragen zal Josefien je antwoord geven.

Onder sterren is een fijn, realistisch verhaal over het vertrekken naar het buitenland. Er wordt beschreven wat er allemaal bij komt kijken. Helaas was de schrijfstijl niet prettig, waardoor het boek uiteindelijk 3 prima hartjes verdient!

Onder sterren

1  2  3  4  5

Als Josefien op een dag een brief krijgt van gravin Victoria, de tante van haar ex Jean, heeft ze nog geen idee hoezeer die haar leven zal veranderen. Victoria zoekt een beheerder voor haar luxe chalet in Zwitsersland. Aan haar neefje Jean, man van twaalf ambachten en dertien ongelukken, wil ze het niet toevertrouwen. Josefien, die met haar twee kinderen midden in het centrum van Amsterdam woont, droomt van rust en ruimte, en grijpt de kans, niet gehinderd door enige ervaring of voorkennis.

Het chalet blijkt hoog op een berg te liggen, vlak bij het mondaine skioord Crans-Montana. Vanwege zijn luxe en privéligging is het bij uitstek geschikt voor verhuur aan exclusieve gasten: van Arabische prinsen en onderwereldfiguren uit Rusland, tot filmsterren en "keurig' getrouwde zakenmannen vergezeld door hun met privéjets ingevlogen callgirls. Josefiens gebrek aan ervaring in combinatie met de hoge standaard van haar gasten leidt vaak tot hilarische en bloedstollende taferelen. Ondertussen proberen Josefien en haar kinderen in te burgeren in de stugge lokale dorpsgemeenschap, wat op zijn zachtst gezegd niet meevalt.