Recensie: Elke dag dichter bij de sterren RECENSIE

Recensie: Elke dag dichter bij de sterren – Kate Ling

Elke dag dichter bij de sterren neemt een bijzondere plaats in binnen de Ventura-Saga, geschreven door Kate Ling. Het boek is namelijk een prequel en vindt plaats voor Eenzaam en extreem ver weg en De gloed van gedoofde sterren. Of je al bekend bent met de serie of niet, zal van grote invloed zijn over hoe je Elke dag dichter bij de sterren zult beleven.

Bea is de eindeloze sleur van school helemaal zat en heeft genoeg van haar uitzichtloze baan waarmee ze haar overspannen moeder onderhoudt. Ze droomt van een uitweg.
Als er een signaal uit de ruimte wordt ontvangen, wordt er een missie gepland om de oorsprong hiervan te achterhalen. De missie zal honderden jaren duren en hoewel ze haar hele leven achter zich zal moeten laten, weet Bea zeker dat ze mee de ruimte in moet. Maar dan wordt ze verliefd en dit maakt de keuze voor haar niet gemakkelijker. Helemaal omdat het eigenlijk verboden is.

Degenen die bekend zijn met de Ventura-Saga, weten in feite al hoe dit boek gaat aflopen. Ook zullen zij verschillende personages uit Elke dag dichter bij de sterren herkennen van de al eerder verschenen boeken van Kate Ling. Dit betekent niet dat je al bekend hoeft te zijn met deze delen om optimaal van de prequel te kunnen genieten. Wanneer je namelijk niet bekend bent met de serie, zal het einde van het verhaal nog een verrassing zijn. Elke dag dichter bij de sterren is geschreven in de kenmerkende diepgaande schrijfstijl van Kate Ling, waarbij ze in weinig pagina’s je een heel goed beeld kan geven over de belevingswereld van Bea. Je voelt als lezer echt de wanhoop en de liefde, waar het hoofdpersonage mee om moet leren gaan.

Vooral aan het begin van het boek herken je als lezer veel overeenkomsten met Phobos: een buitenaardse missie en jongeren met een kruising tussen een uitzichtloos bestaan en de wil om iets van betekenis te doen. Maar hier houdt de vergelijking dan ook op. Kate Ling richt zich met Elke dag dichter bij de sterren veel meer op de weg er naartoe. De roadtrip die Bea met Jam en Micah maakt in een poging om geselecteerd te worden voor de missie. Het feit dat Bea ziek is en opgroeit in een post-apocalyptische wereld geeft daar een extra diepzinnig en duister randje aan. De thema’s waar het boek vooral om draait, zijn de weg naar de missie en de liefde waar Bea mee worstelt. Maakt ze wel de juiste beslissing om mee te gaan met de missie? Of is ze, wanneer ze achterblijft, al sowieso ten dode opgeschreven? Lezers van het boek zullen gaandeweg merken hoe goed de keuze van de titel van het boek voor het verhaal is.

Kate Ling slaagt erin om met Elke dag dichter bij de sterren opnieuw een interessant deel in de Ventura-Saga neer te zetten. Het boek zal nieuwe lezers trekken, maar ook lezers die de Ventura-saga al kennen zullen een ander licht werpen op de verschillende personages. Goed leesvoer voor liefhebbers van Phobos en van het eerdere werk van Kate Ling.

Ventura Saga - Elke dag dichter bij de sterren

1  2  3  4  5

Als er een signaal uit de ruimte wordt ontvangen, wordt er een missie gepland om de oorsprong hiervan te achterhalen. De missie zal honderden jaren duren en hoewel ze haar hele leven achter zich zal moeten laten, weet Bea zeker dat ze mee de ruimte in moet. Maar dan wordt ze verliefd...