Recensie: De nacht van de begijnen RECENSIE

Recensie: De nacht van de begijnen – Aline Kiner

De nacht van de begijnen van Aline Kiner speelt zich af rond een geschiedenis waarin een groep belangrijke vrouwen de hoofdrol heeft. Kiner begint haar verhaal in het begijnenhof, in Parijs rond 1300, een plek waar ongetrouwde vrouwen leven, bijna als in een commune. In deze omheinde plek kunnen de vrouwen leren en werken en zijn zij zelf de baas. Een van deze vrouwen is Ysabel. Haar rustige leven in het begijnenhof wordt verstoord als er een jong meisje aan de deur van het hof staat. Het meisje, Maheut, wordt opgenomen in het begijnenhof waar ze erachter komen dat Maheut is gevlucht van haar familie nadat ze werd uitgehuwelijkt. Ze wordt achtervolgd door een Fransicaner monnik. Hierna zal het leven en het lot van de begijnen op het spel staan.

De geschiedenis die Aline Kiner schets in het boek is een geschiedenis die niet bij velen bekend is, een geschiedenis over enkel vrouwen. Dit maakt het boek vooral voor vrouwen erg interessant, maar ook mannen die geïnteresseerd zijn in geschiedkundige romans zullen niet teleurgesteld zijn.

De nacht van de begijnen heeft ook de nodige dosis spanning en mysterie. De achtervolging van Maheut door de Fransicaner monnik houdt de lezer geïntrigeerd en zorgt ervoor dat het boek moeilijk is weg te leggen. Gelukkig is de spanning niet overheersend. Het zit duidelijk niet enkel in het boek voor sensatie. Dit laat het verhaal geloofwaardig en realistisch aanvoelen. Het is vooral de politieke en religieuze onrust waar het verhaal zich rondom afspeelt die het boek spannend maken. De begijnen hebben te maken met een strijd tussen Filip de schonen en de kerk.  Constant worden er mensen op de brandstapel gegooid, voor ketterij en godslastering. Zo ook een van de begijnen die ter dood is veroordeeld omdat zij een godslasterlijk boek heeft geschreven. Dit is een grote schok voor de begijnen.

De personages in het boek voelen erg geloofwaardig aan. De begijnen in het hof hebben stuk voor stuk hun eigen ideeën over de politieke spanningen en gaan hier op verschillende manieren mee om. Kiner zet de vrouwelijke karakters neer als sterke en onafhankelijke vrouwen, vooral voor die tijd. Vooral de hoofdpersoon Ysabel is een inspirerend personage dat het verhaal overtuigend en aangrijpend maakt.

De nacht van de begijnen is een boek dat geschiedenis en heden als het ware aan elkaar verbindt. Hoe graag we ook zouden willen dat het niet zo was, waar de begijnen voor streden is in zekere zin nog steeds relevant. Ze streden voor hun vrijheid en bestaansrecht als zelfstandige vrouwen. Hoewel de situatie en de setting zijn veranderd, de begijnen zijn nog steeds relevant voor de huidige strijd voor gelijkheid tussen man en vrouw.

Het is zeker te merken dat Kiner ontzettend veel research heeft gedaan voor dit boek. De lezer heeft geen moment het gevoel dat details zijn overdreven of dat dingen niet kloppen. De setting, een middeleeuws Parijs, weet Kiner op een magische manier te portretteren. Ze weet het beeldig te maken zonder in clichés te vervallen van een Parijs wat al zo vaak beschreven is.

De nacht van de begijnen onthult een geschiedenis die het zeker verdient om gelezen te worden. Het is een onderwerp waar nog veel meer over geschreven zou moeten worden, het liefst met dezelfde kundigheid en flair waarmee Aline Kiner dit doet. Het is een verhaal van verzet en hoop dat zoveel jaar na dato nog steeds relevant is. En tegelijkertijd is het een meeslepend, romantisch verhaal dat op een gevoelige manier geschreven is.

De nacht van de begijnen

1  2  3  4  5

Aline Kiner verweeft in De nacht van de begijnen de geschiedenis van Filips de Schone en de Tempeliers met die van een aantal bijzondere vrouwen in middeleeuws Parijs. De vrouwelijke De naam van de roos!

Het grote begijnhof is een enclave waar ongetrouwde vrouwen, weduwen - arm of rijk - niet onderworpen zijn aan regels die de maatschappij vrouwen oplegt. Ze mogen er studeren, werken, het domein beheren; ze zijn vrij. Ysabel koos er al jong voor om zich er terug te trekken. Op een ochtend in 1310 ontdekt Ysabel aan de poort van het hof een verwilderd, in een cape gehuld jong meisje. Rode Maheut blijkt ontsnapt uit een gedwongen huwelijk met de Heer van Hainaut en ze wordt achtervolgd door een duistere Franciscaner monnik. Maar er is meer aan de hand: er doen geruchten de ronde over de Tempeliers, en vlak bij het hof wordt een medebegijn naar de brandstapel geleid vanwege haar godslasterlijke boek, dat onder geen beding een groter publiek mag krijgen.

De nacht van de begijnen is gebaseerd op ware gebeurtenissen.