Recensie: Een gedroomd einde RECENSIE

Recensie: Een gedroomd einde – Susanne Koster

Nadat Saskia en Jonka door hun stiefvader mishandeld en uit huis gejaagd zijn, hebben ze heel lang geen contact met hun moeder gehad. Nu ligt hun moeder op sterven, en de goede en slechte herinneringen van de zussen komen naar boven drijven. Lukt het hen om hun moeder te vergeven, of is er echt te veel gebeurd?

Een gedroomd einde begint met een proloog waarin de twee zussen samen een paar dagen weg zijn. Daarna begint het verhaal over de manier waarop Saskia er achter komt dat haar moeder op sterven ligt. Op dat moment is het een beetje verwarrend, omdat dit niets met de voorgaande gebeurtenis te maken heeft. Na een poosje vergeet je wat je gelezen hebt op de eerste pagina’s, en zit je lekker in het verhaal.

Dit boek van Susanne Koster leest gemakkelijk weg. Er zijn veel dingen gebeurd in de jonge levens van Saskia en Jonka, voornamelijk een hele hoop schokkende dingen. Geboeid door het verhaal is het makkelijk om door te lezen, ook al komen er vreselijke dingen aan bod. Toch lees je snel verder, om te zien hoe alles verder gegaan is, nieuwsgierig hoe de meiden zich er doorheen geslagen hebben.

Eigenlijk is Een gedroomd einde het laatste deel van De Oneindigheidstrilogie. Het boek is echter los te lezen – wat in de eerdere boeken gebeurd is, wordt in grote lijnen besproken wanneer dit van toepassing is. Het voelt soms wat gehaast, maar dat kan komen doordat bepaalde passages al in deel 1 of 2 uitvoerig beschreven zijn. Dit zal minder storend zijn als je Zwarte lieveling en Achtergelaten gelezen hebt.

De moeder van Saskia en Jonka is zo ziek, dat ze weinig aan haar dochters kan uitleggen over het verleden. Daarom heeft ze een brief geschreven, die Saskia en Jonka op haar sterfbed kunnen lezen. Hierdoor krijg je wat meer zicht op hoe het zover heeft kunnen komen, dat beide kinderen door hun stiefvader mishandeld en uit huis gestuurd zijn. In Een gedroomd einde lees je haar verhaal dus in briefvorm. Dit is een bijzonder uitgangspunt, en kan zo gemakkelijk verwerkt worden in het boek.

Een gedroomd einde is een schokkend, maar mooi boek om te lezen – zowel als laatste deel in de serie, als losstaand verhaal. Susanne Koster weet je te pakken, geboeid te houden en te raken tot aan de laatste pagina.

De Oneindigheidstrilogie - Een gedroomd einde

1  2  3  4  5

Het hartverscheurende slot van De Oneindigheidstrilogie. Een aangrijpend geschreven young adult over mishandeling, hoop en oneindige liefde.
    Wanneer de zussen horen dat hun moeder op sterven ligt, hebben ze het daar moeilijk mee. Saskia weet nog hoe hun moeder wegkeek toen zij werd mishandeld. En Jonka is niet vergeten hoe hun moeder toestond dat zij naar een tehuis werd gestuurd. Maar het blijft hun moeder. Tegen wil en dank komen er warme herinneringen naar boven. Misschien is er, ondanks alles, toch ruimte voor liefde en vergeving. Of zijn de zaken nog altijd niet zoals ze lijken?