Recensie: Overstag RECENSIE

Recensie: Overstag – Martin Scherstra

In Overstag van Martin Scherstra heeft het jonge koppel Rennie en Wierd een grote kinderwens, maar kregen onlangs een miskraam. Terwijl het verdriet bij Rennie nog stevig aanwezig is, lijkt Wierd het verlies te hebben verwerkt en de draad weer op te pakken. Het onbegrip naar elkaar wordt alsmaar groter en de ruzies die hieruit voortvloeien leggen een steeds grotere druk op hun relatie. Als dan Rennies vader te horen krijg dat hij de erfelijke ziekte van Huntington heeft, wordt hun leven nog ingewikkelder. Daarbovenop komt nog eens dat Rennie pertinent weigert zich te laten onderzoeken op Huntington. Een keuze die verregaande gevolgen kan hebben.

Overstag telt ´slechts´ 224 pagina´s waardoor het boek uit is voordat je het doorhebt. De prettige schrijfstijl, verrassende elementen en de details in het verhaal, zorgen voor een zekere spanningsopbouw. Het boek zit vol ontroerende conversaties, hartverscheurende familie-issues en gebeurtenissen die het leven van Wierd en Rennie op zijn kop zetten. Het verhaal is en blijft vanaf het begin interessant en maakt nieuwsgierig naar wat er komen gaat.

De Friese achtergrond van auteur Martin Scherstra komt niet alleen terug in de locatie waar het verhaal zich afspeelt, maar ook in het taalgebruik. Woorden als mem, heit en leave komen op zo ongeveer iedere pagina voor. Voor lezers buiten Friesland waarschijnlijk wat lastig te volgen op het begin en misschien zelfs enigszins ergerlijk. Hoe verder je echter in het verhaal komt, hoe meer dit Friese taalgebruik bijdraagt aan de setting van het verhaal en de kracht van het boek.

De karakters zijn goed uitgewerkt, met ieder eigen strubbelingen, emoties en gedragingen. Als lezer kun je je dan ook niet alleen goed identificeren met de hoofdpersonages, maar ook met de andere karakters. Hierdoor ontstaat een realistisch verhaal dat iedere lezer zou kunnen overkomen. Stuk voor stuk laten de personages hun ware ik zien, waardoor verrassende plotwendingen ontstaan en het boek nog meer diepgang krijgt.

Overstag is een ontroerende familieroman die verrassend goed geschreven is. Door de goed uitgewerkte personages en details, weet Martin Scherstra een realistisch verhaal neer te zetten en de lezer mee te nemen in het leven van twee Friese families. De mooie combinatie tussen drama, liefde en spanning maakt dat dit boek heerlijk wegleest. Martin Scherstra bewijst met Overstag dat ook mannen een goede familieroman vol ontroering kunnen schrijven.

Recensie: Overstag – Martin Scherstra

Overstag

1  2  3  4  5

Het jonge koppel Wierd en Rennie heeft een grote kinderwens, in 'Overstag' van Martin Scherstra. Rennie heeft onlangs een miskraam gehad en daar heeft ze het erg moeilijk mee, terwijl Wierd het verlies al heeft verwerkt en verder wil. Het wederzijdse onbegrip en de ruzies die hieruit voortvloeien worden steeds moeilijker om mee om te gaan. Als dan Rennies vader te horen krijgt dat hij de ziekte van Huntington heeft, een erfelijke ziekte, wordt hun leven nog ingewikkelder. Rennie weigert namelijk pertinent zich te laten onderzoeken op de ziekte. Martin Scherstra brengt met 'Overstag' een overtuigende familieroman over moeilijke keuzes, die je niet voor altijd voor je uit kunt blijven schuiven.