Recensie: Het land van de zon RECENSIE

Recensie: Het land van de zon – Machteld Kruijssen

Sarah Belzoni, een naam die niet iedereen bekend in de oren zal klinken. Wat is er zo bijzonder aan deze vrouw dat er een boek over haar is geschreven, dat is wat sommigen zeker zullen denken. Nou, ik kan je vertellen dat Sarah Belzoni in mijn top 3 van fantastische inspirerende vrouwen terecht is gekomen. Het verhaal gaat over Sarah, geboren als Sarah Banne. In het begin van de 19e eeuw leeft zij in Engeland een traditioneel bestaan en wordt zij uithuwelijkt aan een man van haar vaders keuze. Maar traditioneel, dat is eigenlijk een woord wat niet bij Sarah past.  Op een avond ontmoet ze circusartiest Giovanni Belzoni en er ontstaat een intense liefde. Deze liefde brengt haar naar nieuwe landen, onbekend terrein en avontuur.

Het land van de zon is een historisch verhaal, geschreven door Machteld Kruijssen. Historische verhalen staan er om bekend dat ze vaak wat traag lezen en toch wel taai kunnen zijn om door te komen, ze zijn vaak vrij informatief. Bijzonder aan Het land van de zon is dus allereerst dat het boek heerlijk luchtig doorleest. Binnen drie enkele treinritjes was het boek uit, zo gemakkelijk en ontspannen leest dit verhaal. Het is dan ook een historisch boek, maar heeft geen extreme focus op het informatieve deel. Er gebeurt heel veel in het boek, maar ook weer niet. Dat is nog een reden waarom het zo luchtig doorleest. Eigenlijk gaat het zoals de boottochten in dit verhaal, het boek kabbelt lekker door (op een positieve manier). De geschiedenis ondersteunt de roman en niet andersom.

Dit boek is een waargebeurd verhaal. Dat maakt het toch wel erg speciaal. Deze vrouw, Sarah, is zo uniek in haar soort, zeker voor haar tijd. Het is een vrouw van avontuur, vol pit en ze staat pal tegenover de traditionele verhoudingen tussen man en vrouw. Als lezer voel je al snel een intense bewondering voor haar. Je leeft met haar mee en wil haar dromen en reizen volgen. Ze voelt puur aan. Machteld Kruijssen heeft in Het land van de zon genoeg aandacht voor gevoel, emotie en gedachten.

We lezen de reis door de ogen van Sarah. De belangrijkste persoon in dit verhaal, naast Sarah zelf, is Giovanni. Het boek kent verder enkele terugkerende personages en is daarin gemakkelijk te volgen. Machteld Kruijssen weet een goede balans te vinden tussen het gedetailleerd en levendig beschrijven van personen en situaties, zonder daarin verwarrend te worden of het verhaal te vertragen. Ook Giovanni is een indrukwekkend persoon en het verveelt geen moment om te lezen over hun avonturen. In het leven zelf stond Giovanni meer op de voorgrond en Sarah stond ernaast, het is daarom mooi dat in dit boek het omgekeerd is. Dit is het moment, het boek, om te laten zien wie Sarah was, wat ze deed en waar ze voor stond.

Het is onmogelijk om minpunten aan dit boek te vinden. Het boek is uitermate geschikt voor mensen die lezen ter ontspanning. Of je wel of niet van geschiedenis houdt, dit boek is voor beiden prima te doen. Voor mijn gevoel is dit boek meer passend voor vrouwen, of mannen, die gelijkheid tussen de seksen aanmoedigen. Lezen over de prachtige cultuur en de ontdekkingen van Egypte heeft een zekere charme over zich, net als de intrigerende, mooie verhalen over het leven van Giovanni en Sarah. Het land van de zon is een boek dat je gewoon neer wil zetten in je huiskamer, gewoon om je er iedere dag aan te herinneren dat je nieuwe uitdagingen aan moet gaan en positief moet blijven.

Het land van de zon

1  2  3  4  5

'Het land van de zon' van Machteld Kruijssen gaat over Sarah Banne. Zij leefde in het begin van de negentiende eeuw in Engeland, waar ze onder grote druk stond van haar familie om te trouwen. Maar het idee van een saai, voorspelbaar leven zag ze niet zitten. Machteld Kruijssen beschrijft op een geweldige manier de ontmoeting tussen Sarah en haar circusartiest Giovanni Batista Belzoni, die Sarahs hart sneller doet kloppen. Deze grootse liefde voert haar mee naar Egypte, waar Sarah op haar manier een land ontdekt dat voor Europa op dat moment nog een mysterie is.