Recensie: Genadeschot RECENSIE

Recensie: Genadeschot – Felix Weber

In 2017 won Felix Weber (pseudoniem) de Gouden Strop met zijn debuut Tot Stof en recent kwam zijn tweede boek Genadeschot uit. Deze literaire thriller speelt zich af in de periode na de Tweede Wereldoorlog, bijzonder voor dit genre.

Na de dood van zijn beide ouders sluit de Nederlandse Eden Lumas zich tijdens de oorlog aan bij de SS. Niet uit overtuiging, maar uit zucht naar avontuur. Als hij tijdens een Joodse massaslachting in het Poolse Międzyrzec meer gruwelijkheden ziet dan hij eigenlijk aankan, raakt hij in gewetensnood. Bij een poging om een Joodse vrouw en haar kind te redden, wordt Lumas ontdekt, gestraft en voor dood achter gelaten op deze Poolse horrorplek. Toch overleeft hij en na veel omzwervingen komt hij terecht in de hoofdstad van Argentinië, Buenos Aires, waar hij een nieuw leven wil opbouwen. De gedachte aan wraak blijft echter in zijn hoofd spelen en is met name gericht op Julius Liedtke, de SS-commandant die verantwoordelijk was voor de straf van Lumas. Het zorgt ervoor dat zijn verleden toch steeds weer opduikt in zijn nieuwe leven.

Ik vond het boek Genadeschot uniek in zijn soort. Dit kwam allereerst door het onderwerp van het boek, maar daarnaast ook de andere kijk die het verhaal geeft op de periode na de Tweede Wereldoorlog. We kennen allemaal de verhalen over een blije, opgeluchte bevolking die probeert hun in puin geschoten land weer op te bouwen. In dit verhaal echter geen blije, opgeluchte mensen, maar juist bange mensen die steeds over hun schouders moet blijven kijken. Voor wie de oorlog, enkele jaren na de bevrijding, eigenlijk nog steeds niet afgelopen is. Zo blijkt Buenos Aires een bolwerk te zijn van gevluchte nazi’s, die nog steeds overtuigd zijn van Hitlers gedachtegoed en zich klaarmaken voor de strijd om het Vierde Rijk. Sommigen van hen wonen in kleine, vervallen huisjes, afgesloten van de buitenwereld en hun gezin, terwijl anderen in de rijkste wijken van de stad de dienst uitmaken en hun gruwelijk jacht op Joden gewoon voortzetten.

Dit boek is dus niet voor ‘even tussendoor’. De schrijver vertelt het verhaal op indringende wijze en liet mij regelmatig versteld staan van de gruwelijkheden tijdens en na de oorlog. Wat het boek af en toe lastig maakt, zijn de vele tijdsprongen en plaatswisselingen. Als je de structuur van het boek echter doorhebt, hindert het je niet tijdens het lezen. Het zorgt voor een goed beeld van de geschiedenis van Lumas en hierdoor krijg je al snel sympathie voor hem. En eigenlijk is dat best gek: sympathie opbrengen voor een oud-SS’er met heel veel moorden op zijn geweten. Toch kun je gedurende het verhaal steeds meer begrip opbrengen voor zijn keuzes en leef je intens met hem en zijn wraaktocht mee. Dat hij ondertussen in Buenos Aires die liefde vindt bij de invalide Sophie Denrée, zorgt hier nog eens extra voor.

Genadeschot biedt je een verrassende kijk op de Tweede Wereldoorlog en de tijden daarna. Ik kwam dingen te weten waarover ik nog niet eerder gehoord had. De vermenging van feiten met fictie zorgt voor een uiterst geloofwaardig verhaal, dat je door wilt blijven lezen. Ik geef het boek vier sterren.

Recensie: Genadeschot – Felix Weber

Genadeschot

1  2  3  4  5

Een wervelende WOII-thriller over schuld, verantwoordelijkheid en moed, gebaseerd op diepgravend onderzoek naar het leven van gevluchte nazi's in Zuid-Amerika

Gedreven door een zucht naar avontuur meldt Eden Lumas zich bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog aan als vrijwilliger bij de Waffen-SS. Hij trekt met het Duitse leger op naar Rusland, om daar aan het Oostfront te ontdekken dat hij terecht is gekomen in een meedogenloze vernietigingsoorlog. Als hij betrokken wordt bij de uitroeiing van de Joden raakt hij in gewetensnood. In zijn poging een Joodse vrouw en haar baby te redden, wordt hij ontdekt, terechtgesteld en voor dood achtergelaten. Hij bezwijkt echter niet aan zijn verwondingen en vanaf dat moment staat zijn leven in het teken van de jacht op Julius Liedtke, de SS'er die verantwoordelijk was voor Lumas' executie. Nadat hij talloze ontberingen heeft doorstaan komt hij aan in Berlijn, maar daar loopt het spoor dood.

Na de oorlog weet Lumas te ontsnappen naar Zuid-Amerika, waar het Argentinië van Juan en Eva Peron vele gevluchte nazi's een veilig onderkomen biedt. Als hij de invalide Sophie Denrée ontmoet, hoopt hij met haar een nieuw leven op te bouwen. Maar al snel wordt hij ingehaald door zijn verleden en raakt hij betrokken bij de strijd op leven en dood tussen gevluchte nazi's en overlevende Joodse wrekers.