Recensie: Dert13n RECENSIE

Recensie: Dert13n – Steve Cavanagh

Advocaat Eddie Flynn besluit om een zaak aan te nemen waarin hij de bekende acteur Robert Solomon probeert vrij te pleiten. Hij wordt namelijk verdacht van de moord op zijn vrouw. Er is echter enorm veel bewijsmateriaal tegen Solomon, wat de opdracht voor Flynn een stuk moeilijker maakt. En het helpt ook niet dat de echte moordenaar zich tussen de jury bevindt en van binnenuit de zaak de verkeerde kant kan opsturen.

Dert13n is eigenlijk het vierde boek in een reeks. Het is echter helemaal niet nodig om de vorige boeken gelezen te hebben, want het is geen vervolg op de vorige verhalen. We volgen enkel hetzelfde hoofdpersonage, Eddie Flynn. Dus ook al kan je het boek perfect apart lezen, het enige wat je soms kan missen zijn enkele verwijzingen naar de vorige boeken. Ook al leren we Eddie goed genoeg kennen in dit boek, wordt er wel lichtjes vanuit gegaan dat je zijn vorige avonturen ook kent. Het kan dus leuker zijn als je de andere boeken ook gelezen hebt, maar het is absoluut geen ‘must’ en het kan je er niet van weerhouden te genieten van dit pareltje.

Steve Cavanagh heeft met Dert13n een pracht van een thriller neergezet. We hebben misschien een moordzaak die gelijkaardig is met die van andere boeken van dit genre, toch wordt het op een aparte manier benaderd. We weten als lezer immers al wie de echte moordenaar is. ‘Hoe kan het dan nog spannend zijn?’ is misschien de vraag. Wel, ondanks dat wij weten wie de dader is, weten we doorheen heel het boek nog niet hoe hij te werk gegaan is. Stukje bij beetje komen we deze informatie te weten. Daarbij lezen we voor een groot stuk uit het standpunt van de moordenaar. Hij is zo een unieke persoonlijkheid dat het heel vernieuwend is om zijn gedachten te lezen. Dit afwisselend met de stukken uit Eddies standpunt houdt het enorm boeiend om verder te lezen. En dat we natuurlijk nog niet weten hoe het boek gaat eindigen, er kan immers nog een heleboel gebeuren, helpt ook om het boek niet neer te leggen.

Al vanaf pagina één word je meegesleurd in het verhaal. Het begint direct spannend en roept veel vragen op. Het enige verwarrende in het begin is, dat we uit het standpunt van de moordenaar in de hij-persoon lezen en bij Eddie Flynn in de ik-persoon. Al is dit soms wat vreemd, na een tijdje word je dit wel gewoon. Het helpt ook om de personages beter te begrijpen. Wij zijn mensen die denken zoals Eddie denkt, vandaar de ik-persoon, maar we kunnen onmogelijk meeleven met een rasechte psychopaat. Steve Cavanagh heeft zijn personages op die manier mooi benaderd.

Het enige echte nadeel van dit boek is dat er wel wat vakjargon gebruikt wordt in de rechtbank. Het helpt dus wel als je al wat termen kent. Toch blijft het mogelijk om het nog goed te volgen zonder deze kennis. Een groot deel van Dert13n speelt zich ook af tijdens het proces. Maar de redevoeringen zijn zo vernuftig geschreven dat je bijna letterlijk aan de lippen van de personages hangt. En voordat het saai kan worden, wordt het weer afgewisseld met wat spanning.

Hetgeen wat Dert13n zo’n goed boek maakt is dat Steve Cavanagh prachtig gewerkt heeft met de timing. Op de juiste momenten gooit hij er spanning in of nieuwe informatie. Ook weet hij wanneer hij meer moet schrijven over de achtergrond van de personages of wanneer er een rustiger moment moet komen.  Cavanagh heeft zo mooi werk geleverd, dat zelfs wanneer het boek uit is, je niet kan stoppen met eraan te denken!

Recensie: Dert13n – Steve Cavanagh

Dertien

1  2  3  4  5

In de sensationele thriller Dertien, de internationale doorbraak van Steve Cavanagh, beslissen dertien juryleden over het lot van de veroordeelde Robert Solomon.

Het beroemdste koppel uit Hollywood had de wereld aan hun voeten. Nu wordt Hollywoodster Robert Solomon veroordeeld voor het vermoorden van zijn prachtige vrouw. In het proces van de eeuw wil de verdediging slechts één man in hun team: advocaat en voormalig oplichter Eddie Flynn. Alles wijst erop dat Robert schuldig is, maar tijdens het proces begint Eddie daaraan te twijfelen.
    Wat als de echte moordenaar helemaal niet terechtstaat? En wat als de moordenaar een van de juryleden is?