Recensie: Destiny RECENSIE

Recensie: Destiny – Simon Caspers

Met Destiny heeft Simon Caspers een prachtige, gevoelige roman geschreven. In dit boek volg je het verhaal van Diederik. Hij heeft zijn zus verloren aan een ongeluk en neemt de zorg van zijn nichtje op zich, hij wordt haar voogd. Diederik was een professional tennisser, helaas kon hij door blessures niet doorgaan. Nu geeft hij al enige tijd les op een tennisveld. De zorg voor zijn nichtje Destiny doet hij er wel even bij, denkt hij. Maar dit loopt al snel anders. De zorg over een kind dat midden in het rouwproces zit valt niet mee. Zij is net haar moeder verloren en is bijna onhandelbaar. Totdat Diederik ontdekt dat Destiny een uitzonderlijk talent heeft. Dan zet hij alles op alles om ervoor te zorgen dat Destiny slaagt.

Destiny begint direct al heel pakkend. Het begint gelijk al met het feit dat de zus van Diederik, de moeder van Destiny, is overleden. Hierdoor heeft het boek zo goed als geen inleiding, wat maakt dat het direct aanspreekt.

Het boek is erg realistisch, het is absoluut geen rozengeur en maneschijn om opeens voogd te worden van een kind. Het is mooi dat Simon Caspers dit realistische beeld in Destiny heeft geschetst. In Destiny komt daarnaast ook het proces van rouw goed uit de verf. Dit heeft natuurlijk ups en downs en je leest niet alleen over het verdriet van Destiny en Diederik, maar ook over het verdriet van de ouders. Dit maakt dat het boek af en toe enorm verdrietig is, waardoor je als lezer zeker een traan zou kunnen laten. Deze verdrietige passages in het boek worden afgewisseld door humor. Zo is de vader van Diederik een nogal excentriek persoon waar je zeker om zult kunnen lachen.

Omdat de hoofdpersoon een tennis professional was, bevat Destiny veel tennistermen. Als je geen verstand hebt van tennis, is het soms onduidelijk wat er bedoeld wordt. Het zou fijn zijn als deze termen wat meer uitleg hadden gekregen.

Concluderend heeft Simon Caspers met Destiny een roman geschreven over het leven. Het leven met ups en downs. Over jezelf en je talent leren ontdekken. Een boek met een lach en een traan.

Recensie: Destiny – Simon Caspers

Destiny

Simon Caspers

14 februari 2019

ISBN 9789400401938
    Uitgever Thomas Rap
    223 pagina's

Thomas Rap

1  2  3  4  5

Als zijn zus plotseling overlijdt, wordt Diederik de pleegvader van zijn zesjarige nichtje Destiny. Tot dan toe liep zijn leven op rolletjes. Na een niet onverdienstelijke carrière als tennisprof, is hij weliswaar op een zijspoor beland als tennisleraar van een stel verwende pubers, maar dat is slechts een kwestie van tijd. Hij heeft grootse plannen en zijn zakelijk succes - het ontwikkelen van een eigen sportschoen - ligt binnen handbereik. De zorg voor een kind is lastiger dan hij dacht, maar als blijkt dat Destiny net als hij over een bijzonder talent beschikt, weet Diederik wat hem als kersverse vader te doen staat.