Recensie: Waarom? Daarom! RECENSIE

Recensie: Waarom? Daarom! - Elli Woollard

Waarom heeft een walvis een kleine keel? Waarom heeft een dromedaris een bult? Waarom heeft een neushoorn een dikke huid? Waarom? Daarom! geeft je het antwoord op al deze vragen en nog veel meer! Een boek met enorm veel fantasie en humor. Een prachtig boek met rijk geïllustreerde pagina’s van Elli Woollard. Een ware lust voor het oog. Voor kinderen die graag alles willen weten.

Waarom? Daarom! heeft om te beginnen een prachtige kaft. Deze is rijk geïllustreerd en in reliëf gedrukt. Alleen de kaft al is het zeker waard om even bij stil te staan om alles te bekijken wat erop staat. Al deze personages komen vervolgens terug in het boek, waardoor het voor kinderen herkenbaar wordt. Er zijn in dit boek maar liefst vijf verhalen opgenomen die allemaal prachtig op rijm zijn geschreven. Hierdoor spreekt het de kinderen aan en zullen zij, wanneer zij goed luisteren, steeds het laatste woord van een zin zelf in kunnen vullen. Wel bevat het boek soms wat moeilijke woorden, die wat extra uitleg vragen aan jonge kinderen. Als dit wordt gedaan, zullen ook zij kunnen genieten van dit boek. Mijn favoriete verhaal uit dit boek is toch wel het verhaal waarom een olifant zo'n lange slurf heeft. Dit feit heeft namelijk zo'n fantasierijke oorzaak waardoor het erg grappig is. Natuurlijk zijn de antwoorden op deze vragen niet echt, maar dat geeft voor een kinderboek natuurlijk helemaal niets! Juist omdat het fantasievol is, maakt het zo grappig voor kinderen. Kinderen die wat ouder zijn, zullen zelf ook inzien dat deze oorzaken grapjes zijn en ik ben van mening dat zij deze humor zullen waarderen.

Concluderend heeft Elli Woollard met Waarom? Daarom! een heel leuk kinderboek over dieren gemaakt voor kinderen (en volwassenen) die graag willen weten hoe alles zit. Neem tijdens het lezen van dit boek vooral even de tijd om stil te staan bij alle pagina’s die prachtig zijn geïllustreerd. Pas dan komt Waarom? Daarom! goed tot zijn recht. De dieren zijn allemaal ontzettend vrolijk en dat maakt Waarom? Daarom! tot een boek wat zeker in elke boekenkast voor kinderen thuis hoort.

Waarom? Daarom!

1  2  3  4  5

Al meer dan honderd jaar zijn de vrolijke dierenverhalen van Rudyard Kipling geliefd bij jong en oud.