Recensie: Mooi doodliggen RECENSIE

Recensie: Mooi doodliggen – A.F.Th. van der Heijden

Net als een aantal eerdere romans van A.F.Th. van der Heijden, is ook zijn nieuwste roman, Mooi doodliggen, gebaseerd op recente nieuwsfeiten, in dit geval het onderzoek naar de MH17 (in het boek de MX17) en de nepaanslag op een Russische journalist. Mooi doodliggen is het eerste boek in een aangekondigde reeks over het onderzoek naar de MH17.

De hoofdpersoon en verteller, Grigori Moerasjko, is een Russische journalist die al jaren onderzoek doet naar en schrijft over omstreden zaken in Rusland. Hij is daardoor een doorn in het oog van het Kremlin en zijn leven niet zeker. Het boek is, op de proloog en epiloog na, een autobiografie over zijn leven, met name in de laatste jaren.

Hoewel het onderzoek naar het neerstorten van de MX17, waar Moerasjko mee bezig is, een rol speelt in Mooi doodliggen gaat het eigenlijk hoofdzakelijk over de in scène gezette moordaanslag op Moerasjko en de gevolgen daarvan. De begrippen ‘fake news’ en ‘alternative facts’ en daarmee ook feit en leugen vormen een belangrijk thema. Daarnaast is er ook ruimte voor de liefdesgeschiedenis van en relatie tussen Moerasjko en zijn vrouw Yulia. We maken in het boek ook al even kennis met de Nederlandse fotograaf Natan Haandrikman die waarschijnlijk een belangrijk personage is in de vervolgroman(s). Hij is bevriend met Moerasjko, houdt zich net als Moerasjko bezig met het onderzoek naar de MX17 en neemt de proloog en epiloog van het boek voor zijn rekening.

A.F.Th. van der Heijden is een goede verteller met een schrijfstijl die je als uitvoerig en gedetailleerd zou kunnen beschrijven. Een stijl waar je van moet houden en die daardoor wellicht niet door iedereen als prettig leesbaar wordt ervaren. Zijn schrijfstijl lijkt complex, maar is over het algemeen goed te volgen. De vele uitweidingen over allerlei (actuele en minder actuele) onderwerpen kunnen wel als afleidend van de hoofdlijn worden ervaren en zijn ook niet altijd even boeiend. Het boek lijkt hierdoor soms wat van de hak op de tak te gaan.

Door het gebruik van recente nieuwsfeiten is de scheidingslijn tussen feit en fictie dun en niet altijd te onderscheiden. Dit geeft een interessante, maar ook wat bevreemdende en soms wat ongemakkelijke leeservaring, zeker omdat de gebeurtenissen nog zo vers in het collectief geheugen zitten.

Mooi doodliggen is een boek met een zeer actueel thema wat van tijd tot tijd erg boeide, maar toch niet geheel overtuigend was. Het voldeed niet helemaal aan de verwachting, al is het lastig om er precies de vinger op te leggen waar dat aan lag. Het voelde alsof dit boek slechts een opstap is naar het echte verhaal, en het maakt daardoor wel nieuwsgierig naar de volgende roman in deze reeks.

Mooi doodliggen

1  2  3  4  5

29 mei 2018. Tijdens een tumultueuze vergadering van de VN Veiligheidsraad in New York, gewijd aan de MX17-ramp, wordt onder de aanwezige journalisten het bericht verspreid dat hun Russische collega Grigori Moerasjko in Kiev is doodgeschoten. Een vriend van hem, de Nederlandse oorlogsverslaggever Natan Haandrikman, besluit onmiddellijk van New York naar Kiev te vliegen om de weduwe bij te staan.

Moerasjko blijkt te hebben samengespannen met de Oekraïense geheime dienst om de Russen te misleiden. Hij heeft zichzelf daarmee ongewild tot een verspreider van fake news gemaakt. Een doodzonde in de ogen van de onafhankelijke journalistiek: bevriende collega's vallen hem massaal af, behalve Haandrikman. Het ergste is dat ook zijn geliefde Yulia zich door Grigori verraden voelt en hem verlaat.

Door iedereen verstoten keert hij naar Rusland terug om daar onverschrokken zijn onderzoek naar de toedracht van "MX17' voort te zetten.