Recensie: Merel RECENSIE

Recensie: Merel – Sarah Moon

Wanneer Merel op het dak wordt gevonden, wordt ze direct naar het ziekenhuis gebracht. Iedereen, zelfs haar moeder, verdenkt haar er namelijk van dat ze zelfmoord heeft geprobeerd te plegen. Dus moet Merel praten met een therapeut. Maar het ding is: Merel probeerde helemaal geen zelfmoord te plegen; ze stond daar met een andere reden. Alleen vindt ze het erg moeilijk om daar over te praten. Sterker nog, ze praat er met helemaal niemand over. Dit heeft ze nooit gedaan. Zal het Merel uiteindelijk toch lukken haar vleugels te kunnen spreiden?

De veertienjarige Merel is een stille meid. Ze heeft bijna geen vrienden op school, omdat ze het erg lastig vindt om met anderen contact te leggen. Ze vindt de populaire meiden op school eng, en ze is bang dat ze in de steek gelaten wordt wanneer ze wel iemand in haar leven toelaat. Dit klinkt wellicht een beetje vreemd, maar achter alles zit een reden. Er is een reden waarom Merel is zoals ze is, een stil meisje dat het liefst op haar kamer naar muziek aan het luisteren is. Dat is wat dit boek zo goed maakt: Merel wordt levensecht beschreven en achter vrijwel al haar karaktertrekken zit een reden. Want je zou kunnen geloven dat iemands karakter gevormd is door gebeurtenissen uit het verleden. Dat is tevens bij Merel het geval.

Niet alleen het feit dat alles goed beschreven wordt door Sarah Moon maakt het boek zo goed, ook omdat het levensecht aanvoelt. De stille meiden (en jongens!) onder ons zullen zich perfect kunnen identificeren met Merel. Maar ook wanneer je het wel gemakkelijk vindt om contact te leggen met andere mensen is Merel een onwijs prettig boek. Je kruipt namelijk in het hoofd van een personage  met deze problemen, en het is zeer interessant om daar over te lezen. Je zou in het begin misschien kunnen denken dat ze gewoon vrienden moet gaan maken, omdat het goed is om vrienden te hebben. Echter zul je later begrijpen waarom dit niet voor iedereen makkelijk is.

Merel komt zeer overtuigend over door de overtuigende schrijfstijl van Sarah Moon. Ze schrijft direct en simpel, waardoor de woorden goed tot de lezer door zullen dringen. Desondanks het geen zeer spannend verhaal is, zijn er wel aspecten waar je achter wil komen. Zoals wat Merel daadwerkelijk op het dak deed, waarom ze liever geen vriendinnen maakt, en hoe het uiteindelijk met Merel zal aflopen. Vooral dat laatste zal gedurende het gehele boek een groot raadsel blijven. Zal ze haar vleugels kunnen spreiden, of blijft ze voor altijd een stil musje?

Gedurende het verhaal gaat muziek een grote rol spelen in het leven van Merel. Ze heeft namelijk het idee, dat wanneer ze naar de songtekst luistert, bepaalde artiesten haar begrijpen. Hun muziek komt meerdere malen naar voren. Dus voor de muziekliefhebbers onder ons is dit een onwijs toffe toevoeging! Dit maakt het verhaal meer dynamisch, en maakt nogmaals duidelijk dat Merel wellicht helemaal niet zo vreemd is als dat we op het eerste ogenblik zouden denken.

Merel is een onwijs interessant verhaal voor jongeren vanaf 13 jaar. Je leert een stil meisje kennen die niets anders wil dan haar vleugels uitslaan. Je gaat erg met haar meeleven, omdat Sarah Moon haar zo onwijs realistisch neer heeft gezet. Al met al dus een fijn Young Adult-debuut!

Recensie: Merel – Sarah Moon

Merel

1  2  3  4  5

Slim, stil en eenzaam - zal Merel ooit kunnen uitvliegen?
    Merel wordt van het dak van haar school geplukt. Waarom zat ze daar? Wilde ze springen?
    Merel weigert erover te praten...
    Haar leventje was prima - zij het een beetje eenzaam. Ze vond het heerlijk om thuis bij haar moeder te zitten, te lezen, naar de vogels te kijken en te dromen van vliegen. En school was te doen: ze haalde goede cijfers en hoefde zich met niemand te verhouden zolang ze haar lunchpauzes bij mevrouw Wexley, de schoolbibliothecaris, kon doorbrengen. Maar dan sterft mevrouw Wexley.
    Langzaam maar zeker komt Merel erachter dat er een andere manier is waarop ze in contact kan komen met mensen... en toch zichzelf kan zijn. Een swingende manier.
    Iedere stille puber - en iedereen die een stille puber is geweest - zal zich in Merel herkennen, met haar hopen dat ze haar vleugels vindt en juichen als ze uitvliegt.