Recensie: Hoe wij verdwenen RECENSIE

Recensie: Hoe Wij Verdwenen – Jing-Jing Lee

Wang Di leeft haar leven in het teken van de mannen om haar heen. Zelfs haar naam, ‘hopend op een broertje’, geeft haar hele bestaan een wrange smaak mee. Als haar man overlijdt heeft ze niemand meer en ze verhuist alleen naar een appartement een paar blokken verder dan haar oude huis. De eenzaamheid geeft ruimte aan herinneringen en trauma over haar tijd als troostmeisje tijdens de Japanse invasie.

Kevin is twaalf en leeft zijn leven in het teken van zijn oma’s ziekbed. Aan het einde van haar leven doet ze een openbaring die hem op het pad van Wang Di en haar verleden duwt. Zal de waarheid troost bieden? Of is het iets wat beter begraven had kunnen blijven?

Twee verhaallijnen. Eén verhaal. Parallel aan elkaar en toch zo ver van elkaar verwijderd. Jing-Jing Lee weeft het in en om elkaar met de vaste hand van iemand die al tientallen boeken op diens naam heeft staan. Toch is dit haar eerste echte roman. Afgezien van wat korte werken die ze heeft geschreven na haar afstuderen aan Oxford (in 2011 al) is dit de eerste keer dat ze zich echt helemaal blootgeeft in de schrijverswereld. En wat een moed om dan over je geboortestad te schrijven en een vrouw zo kwetsbaar als Wang Di. Wat een moed om een onderwerp te pakken dat zoveel mensen zo hard heeft geraakt. Een onderwerp waar mensen in haar eigen familie vast mee te maken hebben gehad. Misschien hebben ze haar hierover verteld. Haar op schoot genomen en haar in ernstige toon uitgelegd wat voor verschrikking de Japanse invasie was.

Het zou niet verbazingwekkend zijn, de manier waarop Lee Hoe Wij Verdwenen schetst is levendig en helder, met een duisternis die het hele plot in een wurggreep houdt. Onzegbare dingen worden beschreven en je wilt wegkruipen, wegkijken. Maar Lee houdt ook de lezer vast, met een intensiteit die geen tegenspraak duldt.

En dan, ineens, is het voorbij. Schok, opluchting, bijna heimwee? Ze spelen allemaal in je op als je dit boek weg mag leggen. Want je wil meer, zoveel meer. Hoe Wij Verdwenen is intrigerend op elk vlak. Je vindt jezelf meteen op het internet om te vinden of er meer is, of Lee meer werken heeft. Laten we hopen dat ze ons niet te lang laat wachten. Want Jing-Jing Lee heeft met Hoe Wij Verdwenen een angstaanjagend meesterwerk geschreven, in de meest brede zin van het woord.

Hoe wij verdwenen

Jing-Jing Lee

18 oktober 2018

ISBN 9789044636024
    Uitgever Prometheus
    384 pagina's

Prometheus

1  2  3  4  5

Wanneer haar man overlijdt, leeft Wang Di noodgedwongen een eenzaam leven in het Singapore van nu. De nieuwe stilte brengt echter een stortvloed van herinneringen met zich mee, die haar terugvoeren naar de wrede gebeurtenissen van de Japanse invasie: als zestienjarig meisje komt ze als troostmeisje terecht in de seksslavernij. Wat ze dan ziet en meemaakt zal haar bijna zestig jaar lang blijven achtervolgen.

Kevin is twaalf en heeft zo zijn eigen problemen. Een groot deel van zijn tijd wordt opgeslokt door het ziekbed van zijn oma, die op haar sterfbed een verrassende bekentenis doet – een die niet voor zijn oren bestemd was. Zijn zoektocht naar de waarheid achter die openbaring leidt hem naar Wang Di en de gebeurtenissen van de oorlog.
    Ze zeggen dat de waarheid je zal bevrijden – maar wat als haar verschrikkingen juist de ketenen zijn waar je je hele leven aan hebt willen ontsnappen?