Recensie: Nevel in Tanger RECENSIE

Recensie: Nevel in Tanger – Cristina López Barrio

Nevel in Tanger begint met de 40-jarige Flora die, ondanks dat ze getrouwd is, net een one-night-stand heeft gehad met een onbekende man. Wanneer hij niet op komt dagen op hun volgende afspraak wil ze naar hem op zoek gaan. Haar enige aanknopingspunt is de roman Nevel in Tanger van Bella Nur. Hij was deze roman aan het lezen en de hoofdpersoon, de verdwenen Paul Dingle, lijkt niet alleen op hem, ze hebben ook nog dezelfde naam. Flora gaat naar Tanger om meer te weten te komen over ‘haar’ Paul.

Cristina López Barrio heeft met Nevel in Tanger een roman in een roman geschreven, want naast de verhaallijn van Flora krijgen we ook de bewuste roman van Bella Nur te lezen. Een verrassend concept. De roman van Bella Nur gaat over Marina die vanuit de ik-persoon haar levensverhaal vertelt.

Beide verhaallijnen zijn vanaf het begin los van elkaar al boeiend, maar de spanning wordt steeds meer opgebouwd wanneer de verhalen bij elkaar komen en het mysterie rondom de verdwijning van Paul Dingle, en de identiteit van de Paul van Flora langzaam ontrafeld worden. Naarmate het verhaal vordert gaan feit en fictie steeds meer door elkaar lopen en is de vraag wat is de werkelijkheid?

De schrijfstijl van Cristina López Barrio is toegankelijk en vlot en daardoor prettig leesbaar. Door haar beeldende manier van vertellen slaagt ze er goed in om je mee te nemen in de sfeer en omgeving, vaak door simpele maar toch gedetailleerde beschrijvingen te geven van de omgeving, situatie of bijvoorbeeld de weersomstandigheden.

Hoewel de zoektocht van Flora en het verhaal van Marina de hoofdlijnen vormen in het boek, is er daarnaast ook enige ruimte voor reflectie op het leven. Flora is op een punt gekomen dat haar leven lijkt te zijn veranderd in een sleur; een saai huwelijk, een loopbaan die ze zich niet zo had voorgesteld. Het avontuur in Tanger haalt haar niet alleen letterlijk even uit deze sleur, maar biedt ook gelegenheid om na te denken over haar leven, wat ze wil en wat haar eigen rol in dit alles is. Niet alleen door daar zelf over na te denken, maar ook door de gesprekken met andere personages, zoals Armand die ze in Tanger ontmoet, en haar therapeute Deidé met wie ze regelmatig Skypet. Hoewel dit een interessante toevoeging is, zal het op lezers die zoeken naar een wat diepere laag in een boek wat karig overkomen. Het vertellen van een mooi verhaal om je als lezer ‘gewoon’ mee te vermaken lijkt het hoofddoel van de auteur geweest te zijn.

Kortom, Nevel in Tanger is een prettig leesbaar boek wat van het begin tot het eind boeit. Een boek waarmee je je kunt laten onderdompelen in een mysterieus avontuur, en wat garant staat voor een aantal vermakelijke uurtjes leesplezier.

Nevel in Tanger

1  2  3  4  5

Een vluchtige minnaar, een magische stad, een vergeten mysterie: de bestseller uit Spanje voor de liefhebbers van Isabel Allende.

Het leven heeft Flora Gascon niet gebracht wat ze ervan gehoopt had. Ze is getrouwd met een saaie man, het lukt haar niet om zwanger te worden, en haar gedroomde carrière als vertaalster van grote literatuur is nooit van de grond gekomen. Ze zou wel met dit alles willen breken, maar ze mist de kracht om ergens anders opnieuw te beginnen.

Dan brengt het lot een man op haar pad, die haar verleidt tijdens een avondje uitgaan. Wanneer ze na een gepassioneerde nacht naar haar oude leven terugkeert, realiseert ze zich dat ze alleen zijn naam weet: Paul. En dat er een boek op zijn hotelkamer lag: 'Nevel in Tanger'. Ze koopt een exemplaar van dat boek en ontdekt tot haar verrassing dat de hoofdpersoon diezelfde Paul blijkt te zijn. In een impuls koopt ze een vliegticket naar Marokko, waar ze naar hem op zoek gaat.