Recensie: Sorry (en zo) RECENSIE

Recensie: Sorry (en zo) – Stefan Boonen en Jan van Lierde

Sorry (en zo) is een prachtig prentenboek, geschreven door Stefan Boonen & Jan van Lierde. Het is een prentenboek zoals deze hoort te zijn: De prenten vertellen het verhaal en er is weinig tekst nodig. Het verhaal gaat over een jongetje, genaamd Marcus. Zijn moeder is boos op hem. Hij doet er alles, ja echt alles aan om het goed te maken. Maar zijn moeder blijft boos… totdat hij dat ene woordje zegt: Sorry.

Sorry (en zo) is erg krachtig om te gebruiken voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Wanneer je als voorlezer van dit boek de titel niet verraadt, kan je de kinderen vragen om oplossingen te bedenken. Wat kan Marcus doen zodat mama niet meer boos is op hem? Er zullen dan verassende antwoorden uit de kinderen komen! De kinderen in mijn klas verzonnen de grootse gebaren die zij konden doen, totdat er een kind was dat zei dat hij misschien sorry moest zeggen. Prachtig om de kinderen op deze manier mee te geven dat grootse gebaren niet altijd nodig zijn, omdat het soms alleen maar draait om dat ene kleine woordje. Doordat het verhaal zich afspeelt in de tegenwoordige tijd spreekt Sorry (en zo) erg aan. De kinderen kunnen zich hierdoor goed verplaatsen in het verhaal. Daarnaast is ook het onderwerp erg herkenbaar. Elk kind heeft weleens meegemaakt dat papa of mama boos is. Dit is dan een zeer geschikt boek om kinderen aan te leren dat zij sorry kunnen zeggen om iets goed te maken. De illustraties van dit prentenboek nemen steeds twee pagina’s in beslag. Deze zijn enorm krachtig omdat steeds wanneer je ziet dat mama boos is op Marcus, je Marcus aan de ene kant van de pagina ziet staat en mama staat helemaal aan de andere kant van de pagina daarnaast. Hierdoor zie je letterlijk dat er iets tussen Marcus en mama in staat, je ziet alleen niet wat. Op deze manier kan je ook met kinderen bespreken wat voor gezichtsuitdrukkingen mama en Marcus hebben. Zo volgen er mooie gesprekken over boos zijn, ruzie en het weer goed maken.

Concluderend hebben Stefan Boonen & Jan van Lierde met Sorry (en zo) een zeer geschikt boek voor kleuters geschreven om te leren hoe je iets goed kan maken met iemand. Dit boek komt in elke kleuterklas en elke kinderboekenkast zeker van pas!

Sorry

1  2  3  4  5

Die arme jongen. Marcus.