Recensie: Grote zus RECENSIE

Recensie: Grote zus – Gunnar Staalesen

Varg Veum krijgt bezoek van een vrouw die zich tot zijn verbazing voorstelt als zijn halfzuster. Maar ze is niet gekomen om de familiebanden aan te halen. Ze wil dat hij haar petekind zoekt - de 19-jarige Emma - die naar Bergen is vertrokken om daar te studeren. Na haar verhuizing uit het studentenhuis is ze spoorloos verdwenen zonder een adres achter te laten.

Wat Gunnar Staalesen fantastisch doet is het weglaten van details, langzaam maar zeker kom je steeds meer te weten. Het verhaal – de 20e al over Varg Veum - begint met een onbekende vrouw die aanbelt bij Varg Veum, deze vrouw valt met de deur in huis door te zeggen dat ze zijn zus is. Wat Varg daarvan vindt of dat hij wist dat hij een zus heeft, wordt niet meteen duidelijk. Dat is precies de kracht van Gunnars schrijfstijl, die je vanaf pagina één gelijk inpakt.

Meer en meer ontrafel je hoe de twee onbekenden tot elkaar verhouden zijn. Al snel blijkt hun vader geen onbekende van de politie. Wat je telkens denkt bij Grote zus is ‘ik wil meer weten’. Dit zorgt ervoor dat je blijft lezen en lezen.

De enige moeite had ik met de Noorse namen en plaatsen, voor de een is dit waarschijnlijk een charme en hoort dit bij de Scandinavische thriller. Voor mij is het soms een worsteling om door de zinnen heen te komen waarin er veel lastige en onbekende namen staan.

Pas echt spannend wordt het op het moment dat Vargs hulp wordt ingeroepen door zijn – net ontdekte - zus die op zoek is naar haar petekind. Een vreemde situatie – vind ik – want het petekind is ook niet echt iemand die veel contact heeft met haar ouders en peettante. Niemand heeft een idee hoe het leven van deze Emma eruit ziet en ze heeft weinig echt sociale contacten. Voor een jong meisje die studeert, is het wat ongeloofwaardig dat niemand ook maar iets weet. Zelfs niet haar verblijfplaats, jammer dat dit wat ongeloofwaardig aan voelt.

Daarentegen ben je als lezer zeker benieuwd waar de schuwe Emma zich bevindt en of haar iets overkomen is. Gunnar Staalesen gooit af en toe een nieuw personage Grote zus in. Soms lijken de personages uit het niets te komen en lijken ze letterlijk in het verhaal geplaatst te zijn, alsof deze schrijver vanuit een verhaal van pakweg 100 pagina’s steeds meer verhaallijnen is gaan toevoegen. Dit doet helaas wat afbreuk aan Grote zus.

Hoewel Grote zus niet veel vaart heeft, neemt Gunnar Staalesen juist de tijd om zijn verhaal aan de lezer te vertellen. Voor sommige lezers kan dit even wennen zijn, maar het doet zeker niet af aan het verhaal en maakt het juist nog grimmiger en mysterieuzer. Ikzelf vind dit juist een aspect dat Grote zus anders maakt dan andere thrillers en het is een pluspunt dat Gunnar Staalesen zijn verhaal zo stevig kan neerzetten. Dus hij mag hier zeker de tijd voor nemen.

Toch blijft het spannend tot op de laatste pagina en is deze thriller zeker de moeite waard om te lezen. Dit komt mede door de schrijfstijl met weinig details en het bizarre aspect aan dit verhaal, het personage Emma die op het oog een einzelgänger lijkt en het Scandinavische tintje.

Recensie: Grote zus – Gunnar Staalesen

Varg Veum serie - Grote zus

1  2  3  4  5

Varg Veum krijgt bezoek van een vrouw die zich tot zijn verbazing voorstelt als zijn halfzuster. Maar ze is niet gekomen om de familie­banden aan te halen, ze wil dat hij haar petekind zoekt, de 19-jarige Emma, die naar Bergen is vertrokken om daar te studeren. Na haar verhuizing uit het studentenhuis is ze spoorloos verdwenen zonder een adres achter te laten.
    Het onderzoek voert Veum naar het ruige kustgebied tussen Bergen en Haugesund, waar een criminele motorbende de lakens uitdeelt. Natuurlijk laat Veum zich door het brute geweld niet afschrikken, maar dan neemt de zaak een onverwachte wending die hem ook persoonlijk raakt.