Recensie: Freddy de Plaagmuis RECENSIE

Recensie: Freddy de Plaagmuis – Isabelle Quinn

In Freddy de Plaagmuis maken we kennis met Noah, een jongen van 10 jaar die voor zijn verhuizing een konijnenpootgeluksbrenger heeft gekregen van zijn oma. Drie maanden lang is hij ervan overtuigd dat hem geen narigheid zal overkomen, zolang hij zijn konijnenpoot bij zich draagt, hij nooit iets gevaarlijks doet en ongeluksbrengers vermijdt. Dat hij hierdoor geen vriendschap kan sluiten met Lola, zijn buurmeisje die een zwarte kat heeft, moet hij er bijnemen. Maar dan is het 10 februari en gebeuren er overal in zijn gebouw ineens rare dingen…

Isabelle Quinn schreef met Freddy de Plaagmuis een grappig en spannend verhaal voor kinderen vanaf 8 jaar. Bij de start van het verhaal komt Noah over als een eerder onzekere, bange jongen. Hij begrijpt niet dat zijn buurmeisje Lola op haar skeelers naar school gaat: “Een zwarte kat, de grootste ongeluksbrenger én skeeleren, dat is echt vragen om problemen. Het is zó gevaarlijk. Stel dat een grote hond ineens voor je langs schiet… Zelf zal hij nooit van zijn leven wielen onder zijn voeten binden.” Doorheen het boek wordt Noah echter door omstandigheden gedwongen om zijn grenzen te verleggen. Wanneer hij zichzelf buitensluit uit zijn appartement en hij zijn vader niet kan bereiken, moet hij mee met Lola. In haar appartement mét haar zwarte kat! En als Lola even later vast zit, sprint hij naar de brandblusser om haar te helpen. Ook al weet hij zeker dat hij hiervoor op zijn donder krijgt. Als lezer ben je getuige van de groei van Noah naar een zelfzekere, spontane jongen.

Zoals de titel laat raden, is er in Freddy de Plaagmuis een grote rol weggelegd voor een kleine muis. Isabelle Quinn gebruikt een rijke fantasie om de muis magische krachten te geven. Zo is Freddy verantwoordelijk voor het feit dat het halflange blonde haar van Ed de gitaardocent recht omhoog staat (net een omgedraaide bezem), voor de niet-werkende lift en de muziek die uit de intercom komt. Wanneer ineens alle brievenbussen tegelijk openen en alle post wordt afgevuurd, is dit ook het werk van Freddy de Plaagmuis. Kinderen zullen deze belevenissen met plezier lezen.

Verder is Freddy de Plaagmuis door zijn logische opbouw aangenaam om te lezen. Het boek bevat 23 hoofdstukken die elk op hun beurt een tijdspanne beslaan, bijvoorbeeld van zeven uur tot half acht. Een leuk detail hierbij is dat boven elk nieuw hoofdstuk een klok afgebeeld staat met daarop het uur waarop de gebeurtenissen zich afspelen. Ook de overige illustraties van Marieke Nelissen zijn voor de jeugdige lezertjes een fijne afwisseling met de tekst.

Freddy de Plaagmuis van Isabelle Quinn is een geestig en meeslepend boek, ideaal voor jonge lezers met een rijke verbeelding!

Freddy de Plaagmuis

1  2  3  4  5

Een grappig verhaal over vriendschap, bijgeloof en een muis met magische krachten. Voor iedereen vanaf 8 jaar.
    Noah, tien jaar, heeft voor zijn verhuizing een konijnenpoot-geluksbrenger van zijn oma gekregen. Drie maanden later is hij ervan overtuigd dat hij de perfecte aanpak heeft om narigheden te voorkomen: zijn poot altijd bij zich dragen, nooit iets gevaarlijks doen en ongeluksbrengers vermijden. Een vriendschap met zijn buurmeisje Lola, die een zwarte kat heeft, is dus uitgesloten. Maar dan is het tien februari en overal in het gebouw gebeuren ineens rare dingen.