Recensie: Liegbeest RECENSIE

Recensie: Liegbeest – Jet van Vuuren

Jochem Nijhoff is samen met zijn oud-jaargenoten van het Utrechts studentencorps van plan om hun vijfde lustrum te vieren in het buitenhuis van Jochem. Vlak voor het begin overlijdt een van hen onder verdachte omstandigheden. Direct daarna krijgt de rest vreemde appjes en kan iedereen het volgende slachtoffer zijn. In het buitenhuis lopen de spanningen steeds meer op en blijkt dat iedereen geheimen heeft. Dit geldt nog het meest voor de ingehuurde schoonmaakster, Hannah, en de secretaresse van Jochem, Roos. Wat houdt iedereen geheim en hoe ver zijn zij bereid te gaan om deze geheim te houden?

Dit is de vraag die in het hele boek centraal staat. De spanning bouwt zich vanaf het eerste hoofdstuk op, waardoor de lezer vanaf het begin wil blijven lezen. Regelmatig wordt er teruggeblikt naar gebeurtenissen uit het verleden. Langzaam wordt steeds duidelijker wat er in het verleden is gebeurd en wat voor invloed dit heeft op het heden. Het plot van Liegbeest is spannend en goed uitgewerkt, maar niet adembenemend of huiveringwekkend. Hoewel de spanning steeds aanwezig is, is het plot niet verrassend. Dit is overigens het enige minpunt aan Liegbeest. De personages zijn goed uitgewerkt en geloofwaardig, waardoor de lezer zich met hen kan identificeren en zich echt kan inleven in het verhaal. Dit komt mede doordat het verhaal zich afspeelt in het heden en de lezer dus geen rekening hoeft te houden met (leef)omstandigheden uit het verleden. Verder is Liegbeest met veel vaart geschreven en zijn onnodige details weggelaten. Dit draagt eraan bij dat de spanningsboog niet wordt verbroken en de lezer wil blijven lezen.

Jet van Vuuren staat er om bekend om thrillers te schrijven met in de hoofdrol verknipte, moordlustige maar toch herkenbare vrouwen. Dit is zeker ook het geval in Liegbeest, waarbij zowel Hannah als Roos raadselachtige personages blijven. Hoewel de lezer veel over hen te weten komt, weet je nooit wat van hen verwacht kan worden en blijven ze onvoorspelbaar. Jet van Vuuren strooit veel twijfel rond, zoals bijvoorbeeld over de vriendschap tussen de oud-jaargenoten en de vriendschap tussen Roos en Hannah. Dit zorgt ervoor dat de lezer steeds op het verkeerde been wordt gezet en de spanning aanhoudt. Het verhaal en de acties van de personages blijven echter wel logisch, waardoor het verhaal niet verwarrend wordt.

Liegbeest is een goede thriller met een goed uitgewerkt plot. Het verhaal is met veel vaart geschreven en de spanning is van het begin af aan steeds aanwezig. Het enige wat mist, is een sterke en verrassende plottwist.

Recensie: Liegbeest – Jet van Vuuren

Liegbeest

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Jochem Nijhoff is vermogend, drieënveertig, advocaat en een bal. Samen met zijn oud-jaargenoten van het Utrechts studentencorps verheugt hij zich op hun vijfde lustrum dat dit keer in zijn buitenhuis op de Veluwe gevierd wordt. Toch verloopt niet alles even feestelijk als gepland.Vlak voor het lustrum valt een van zijn studievrienden van zijn paard en komt te overlijden. De politietwijfelt over de doodsoorzaak en er volgt een onderzoek.

Kort daarna wordt Jochem met de dood bedreigd en krijgen ook de andere jaargenoten vreemde appjes waaruit blijkt dat iedereen het volgende slachtoffer kan zijn. Jochem geeft zijn secretaresse Roos de opdracht op zoek te gaan naar een betrouwbare poetsvrouw voor zijn weekendfeestje. Een vrouw die de rotzooi vanhem en zijn vriendjes opruimt en tevens haar mond houdt.

Die vrouw is Hannah, een kennis van Roos. Hannah is gescheiden, bijna even oud als Roos en een alleenstaande moeder met een forse hypotheek. Jochem betaalt goed en Hannah kan het geld goed gebruiken.Bovendien kan ze zwijgen, heeft ze tegen Jochem gezegd toen hij vertelde dat er tijdens het lustrum vaak herinneringen aan hun groentijd worden opgehaald.Maar spreekt Hannah de waarheid als ze zegt haar mond te houden?

En hoe oprecht is Roos naar haar werkgever? Hoe zit het met de leugens van Jochem en zijn vrienden als ze stuk voor stuk iets voor elkaar te verbergen hebben?

Niemand is eerlijk, iedereen liegt; iedereen heeft een reden om te liegen en Hannah nog het meest…