Recensie: Het geluk van Cavendon Hall RECENSIE

Recensie: Het geluk van Cavendon Hall – Barbara Taylor Bradford

In de dagen voorafgaand aan het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog is de spanning ook op het Landgoed Cavendon Hall in Yorkshire, Engeland te voelen. De aristocratische familie van Inghams en Swanns is sterk met elkaar verbonden en ook in de aankomende onzekere tijd staan alle familieleden voor elkaar klaar. Wanneer de oorlog tegen Hitler uitbreekt, worden de mannen opgeroepen voor militaire dienst, maar ook de vrouwen dragen allemaal zo hun steentje bij. De een helpt een Joodse familie Duitsland uit, de ander houdt zich bezig met het produceren van jam. De vele zussen en schoonzussen staan samen sterk om de grote dreiging het hoofd te bieden.

Het geluk van Cavendon Hall is een historische roman en is het derde deel van de serie over de families op landgoed Cavendon Hall. Dit deel speelt af in de jaren ‘30 en ‘40 in Engeland binnen een aristocratisch gezelschap en de lezer krijgt zo ook een inkijkje in hoe ook het leven van deze mensen tijdens de Tweede Wereldoorlog veranderde. De mensen en sfeer doen sterk denken aan de zeer geroemde serie Downton Abbey. Fans van deze serie zullen zich dan ook zeker een groot deel van de gang van zaken kunnen voorstellen en zich gemakkelijker een beeld kunnen vormen van het landgoed. Lezers die nieuw zijn met Britse aristocratische families hebben het lastiger. In Het geluk van Cavendon Hall wordt namelijk zeer weinig aandacht besteed aan het landgoed zelf. De nadruk ligt op de familieleden en hun relaties en verhoudingen tot elkaar. Maar hoe het landgoed er nu echt uitziet, wie er allemaal werkt, hoe het dagelijks leven is… dat moet je zelf verzinnen. Auteur Barbara Taylor Bradford heeft duidelijk weinig aandacht besteed in het beschrijven van de setting van het verhaal. Daarentegen maakt zij de lezers wel duidelijk hoe de stamboom in elkaar steekt en - ondanks dat het verhaal zeer veel personages kent - is het gemakkelijk om ze uit elkaar te houden.

Taylor Bradford had bij het schrijven van dit deel van de serie overduidelijk een doel voor ogen: het thema over vrouwen tijdens de Tweede Wereldoorlog moet sterk naar voren komen. Dat is haar ook goed gelukt. Elk van de vrouwen in de familie beschrijft ze en geeft hen een rol tijdens deze oorlog. Aangezien de familie merendeels vrouwen kent, is het verhaal ook veelal vanuit hun perspectief geschreven. Taylor Bradford wijdt steeds één of meerdere hoofdstukken achtereen aan de gedachten en doen en laten van een specifiek personage. Dat zorgt ervoor dat er een heel erg breed beeld opgebouwd wordt voor de lezer. Groot nadeel is dat het verhaal zeer langzaam verloopt en er veel pagina’s en hoofdstukken nodig zijn om een gebeurtenis weer te geven. De eerste helft van het boek is ook een stuk minder sterk geschreven en er doen zich veel erg voorspelbare romances voor. Dit stuk vraagt wat doorzettingsvermogen van de lezer. Het tweede deel van Het Geluk van Cavendon Hall wekt meer de aandacht van de lezer, het is eindelijk tijd voor wat actie en gebeurtenissen: de Tweede Wereldoorlog breekt uit. De personages hebben eindelijk wat om handen en dat doet het verhaal erg goed. Het verhaal gaat rollen en leest gemakkelijk weg.

Ondanks dat het verhaal van Het geluk van Cavendon Hall traag op gang komt, leest het wel gemakkelijk. Auteur Taylor Bradford heeft een gemakkelijke en begrijpbare schrijfstijl, waardoor je over de pagina’s vliegt. Dat de pagina’s weinig vertellen, komt de lezer ook snel achter. De schrijfstijl is hier en daar zelfs iets te simpel en alle gedachten worden uitgekiend. Ook vindt er veel herhaling van beschrijvingen plaats. Al met al is Het geluk van Cavendon Hall een historische roman zonder veel diepgang en zonder veel gebeurtenissen. De op het omslag vermeldde “boeiend verhaal vol intriges, geheimen, liefde en loyaliteit” sluit niet volledig aan bij het verhaal. Behalve de liefde en loyaliteit is de rest niet geslaagd in dit deel van de serie.

Het geluk van Cavendon Hall

1  2  3  4  5

Yorkshire, 1938. Het landgoed Cavendon Hall heeft in de loop der eeuwen al heel wat stormen getrotseerd. De bewoners, de aristocratische Inghams en de Swanns, die voor hen werken, zijn al met elkaar verbonden sinds de eerste steen werd gelegd.

Het leven is altijd goed voor de twee families geweest, maar de onzekere tijden die er nu aankomen, lijken daar een einde aan te maken. Hitler dreigt met oorlog, en de mannen worden opgeroepen voor militaire dienst. Het is aan de vrouwen van Cavendon Hall om, onder leiding van Daphne Ingham en Cecily Swann, de grootste dreiging ooit het hoofd te bieden.