Recensie: Rijmsoep RECENSIE

Recensie: Rijmsoep – Roald Dahl

Rijmsoep is een verzamelbundel van allerlei gedichten, geschreven door Roald Dahl. Bekende verhalen zijn door Roald Dahl op rijm geschreven met daaraan zijn eigen creatieve draai. Zo lees je bijvoorbeeld een verhaal over de kleren van de keizer, de vos en de haas, Hans en Grietje en nog veel meer. Naast deze langere verhalen, lees je tussendoor korte rijmpjes.

Rijmsoep bevat bekende verhalen met de creatieve draai die je van Roald Dahl gewend bent. Je zult zeker regelmatig moeten gniffelen bij het lezen van de grappige rijmpjes. Doordat het op rijm is, leest het makkelijk weg en kom je als lezer in een soort ritme. Je zult Rijmsoep hierdoor zeker in één keer uit willen lezen! Mijn grote favoriet was toch wel het verhaal van Ali Baba en de veertig rovers. Dit verhaal is een goed voorbeeld van hoe Roald Dahl zijn eigen creativiteit gebruikt om dit verhaal op rijm te schrijven met veel humor en af en toe een tikje ondeugendheid. Dit boek wordt geadviseerd voor lezers vanaf 12 jaar. Ik denk dat het misschien eerder geschikt is vanaf 14 jaar. Dit omdat er best wel wat ondeugende rijmpjes in Rijmsoep zitten, die jongere lezers wellicht niet zullen begrijpen. Naast de grappige teksten, is Rijmsoep ook rijk geïllustreerd. Deze illustraties geven de verhalen extra kracht en zijn vaak erg grappig, zoals wanneer je leest dat de vos en de haas telefoneren met de rat en dit vervolgens ook ziet. De illustraties zijn in grijswaarde, wat niets afdoet aan de kracht hiervan. Ze zijn erg mooi en geven door de grijswaarde voor de lezer nog iets om in gedachte zelf in te vullen.

Doordat de langere verhalen worden afgewisseld met de korte rijmpjes, is het boek extra sterk. Je zult als lezer dan sneller door gaan lezen en het boek minder snel wegleggen, want zo'n klein rijmpje kan vaak nog wel even snel.

Concluderend is Rijmsoep een heel grappige bundel van klassieke en moderne verhalen met een grappige twist. Wel is het zo dat sommige rijmpjes, doordat ze een tikje ondeugend zijn, vragen om wat meer uitleg. Hierdoor is het boek minder geschikt voor jonge kinderen. Rijmsoep is geschikt voor tieners en die zullen zeker de humor in dit boek waarderen.

Recensie: Rijmsoep – Roald Dahl

Rijmsoep

1  2  3  4  5

Rijmsoep is een fantastisch rijmpjesboek van bestsellerauteur Roald Dahl, met prachtige tekeningen van bekroond illustrator Quentin Blake.

Roald Dahl zet een aantal bekende verhalen op rijm op een manier zoals alleen hij dat kan en geeft daar meteen een andere draai aan. Onder andere "De nieuwe kleren van de keizer', "Ali Baba en de veertig rovers', "Hans en Grietje' en "De schildpad en de haas' worden vanuit een compleet eigen invalshoek beschreven. Deze langere gedichten worden afgewisseld met een aantal korte rijmpjes.