Recensie: Tussen liefde en leugens RECENSIE

Recensie: Tussen liefde en leugens – Mary Schoon

Hoewel Julia al vier jaar redelijk gelukkig getrouwd is met Daan, krijgt ze het meteen warm wanneer ze de nieuwe paardenknecht van haar man Joost ontmoet. Hoewel ze veel van Daan houdt, gaat ze toch een keer de mist in en na deze escapade blijkt ze zwanger te zijn, iets wat met haar eigen man maar niet lukte. Julia komt in een tweestrijd terecht en voelt zich in het nauw gedreven wanneer Joost dreigt om Daan in te lichten.

Schrijfster Mary Schoon windt er geen doekjes om en zorgt ervoor dat je meteen in Tussen liefde en leugens zit. Joost wordt meteen in het verhaal geïntroduceerd en Julia is meteen in de ban van deze man, en dat ben je als lezer ook. Joost wordt neergezet als een knap persoon met een groot mysterie en net als Julia wil je als lezer meer weten over deze soms toch ook wel botte paardenknecht.

Mary Schoon weet gevoelens en spanningen goed op papier te zetten. Julia’s actie met Joost valt niet goed te praten, maar als lezer snap je wel hoe ze zich heeft laten verleiden. Je ervaart hoe Julia zich voelt in het bijzijn van Joost en je voelt ook haar ellende wanneer blijkt dat ze zwanger is.

De schrijfstijl van Mary Schoon is heel fijn. Het verhaal leest vlot weg en dialoog wordt voldoende afgewisseld met omschrijvingen. Ook wordt geen enkele situatie te lang uitgerekt en wordt aan elke gebeurtenis genoeg tijd besteed. Het verhaal voelt niet gehaast, maar de vaart zit er op een goede manier in. Wel gooit de schrijfster er af en toe termen tegenaan waar je als paardensport-leek nog nooit van hebt gehoord. Het kan even handig zijn om bepaald jargon als sulky, pikeur en jockey op te zoeken, maar ook zonder kennis van deze begrippen blijft het verhaal prima te volgen.

Het verhaal lijkt in eerste instantie erg voorspelbaar. Het komt als geen wonder dat Joost Julia onder druk zet wanneer ze zwanger blijkt te zijn en hij haar chanteert. Maar Mary Schoon weet iedereen in het laatste hoofdstuk te verrassen. Je denkt dat je precies weet hoe de vork in de steel zit, maar aan het einde van Tussen liefde en leugens komt nogal een twist om de hoek kijken waar je toch even van moet bijkomen.

Mary Schoon heeft een fijne schrijfstijl en zorgt ervoor dat de spanningsboog altijd gespannen is. Hoewel de roman in eerste instantie voorspelbaar lijkt, blijft het je boeien. De enorme twist aan het eind zorgt ervoor dat Tussen liefde en leugens na het lezen nog een aantal dagen in je hoofd blijft hangen.

Tussen liefde en leugens

1  2  3  4  5

Wanneer Julia in 'Tussen liefde en leugens' van Mary Schoon de nieuwe knecht het erf op ziet komen, weet ze meteen dat het foute boel is. Ze voelt zich onweerstaanbaar tot hem aangetrokken! Maar ze is getrouwd, en de knecht is hier om haar man Daan te helpen een nieuw paard te trainen. Mary Schoon laat in de streekroman 'Tussen liefde en leugens' zien hoe je in tweestrijd kunt komen te staan als je weliswaar niet ongelukkig bent in je huwelijk, maar door omstandigheden ook niet meer echt gelukkig.