Recensie: Het Weesmeisje RECENSIE

Recensie: Het Weesmeisje – Anne Jacobs

Het weesmeisje Marie krijgt nog één kans als keukenmeisje in het huishouden van de familie Metzler. Als ze daar ook weer bij weg zou lopen, dan trekt het weeshuis hun verantwoordelijkheid terug en staat ze er alleen voor. Hoewel de koppige Marie in eerste instantie niet van plan is te blijven, merkt ze al gauw dat het huis haar voor zich weet te winnen. En dat niet alleen, ook Marie blijkt onvervangbaar voor de jongste dochter Katherina. Zoon Paul heeft zelfs hele diepe gevoelens voor haar. Alleen de heer des huizes ziet haar liever zo snel mogelijk vertrekken, en met haar het geheim dat hij al jaren angstvallig verborgen probeert te houden en dat hem voorgoed kan ruïneren.

Anne Jacobs weet de lezer in een paar zinnen direct het verhaal in te sleuren. Haar no-nonsens stijl gecombineerd met haar gevoel voor detail laten je het verhaal beleven. Ieder personage is met zorg neergezet, al krijgen een aantal hoofdpersonages iets meer aandacht dan de rest. Het Weesmeisje schetst ook een mooi tijdsbeeld van een wereld die op het punt staat een revolutionaire omslag te maken. Helaas blijft ze hier wel wat in het algemene. Dat maakt Het Weesmeisje een heerlijk verhaal om bij weg te dromen, maar mist net een extra sprankel als historische toegevoegde waarde.

Het verhaal wordt vertelt vanuit verschillende personages in de derde persoon. Ondanks dat er niet per hoofdstuk wordt gewisseld tussen de personages, maar in een hoofdstuk meerdere personages aan het woord komen, blijft het toch goed overzichtelijk en krijg je een mooi inkijkje in de gedachtewereld van een aantal bewoners. Vooral Marie en Paul sluit je daardoor direct in je hart. Anne Jacobs laat heel subtiel -niet altijd-  de verschillen in karakters zien.  Naarmate het verhaal vordert wordt er wel bij een aantal personages meer de nadruk gelegd op hun minder sympathieke kant, waardoor de betreffende verhaallijn ook minder interessant wordt. Toch blijft er tot het einde ook een zekere mate van humor tussen de regels door en met name de scène waarin de twee zussen de huwelijksnacht bespreken is hilarisch.

Anne Jacobs heeft met Het Weesmeisje  een mooi tijdsbeeld neergezet. De problematiek uit die tijd; zoals de opkomst van de elektrotechniek, emancipatie, de verschuiving van normen en waarde binnen families en de dreigende oorlog heeft ze op luchtige wijze in het verhaal verweven. Daar zit ook wel een klein minpuntje, want doordat het aan de oppervlakte blijft, blijft het beeld ook wat algemeen. Af en toe vergeet je als lezer zelfs dat het verhaal zich in Duitsland afspeelt. Doordat er redelijk veel overeenkomsten zijn met de Britse TV-series ‘Dowton Abbey’, wordt dat gevoel nog eens versterkt.

Niet alle verhaallijnen zijn echt goed afgewerkt, en in het laatste hoofdstuk wordt nog ergens een balletje opgegooid die wel heel erg uit het niets komt. Dat wringt een beetje met de rest van het verhaal, aan de andere kant kan het ook zijn dat de auteur een vervolg op Het Weesmeisje niet uitsluit. Gelukkig maar, want in dit boek wil je blijven lezen.

Het Weesmeisje is een heerlijk romantisch verhaal met een interessant inkijkje in het leven aan het begin van de vorige eeuw.

Recensie: Het Weesmeisje – Anne Jacobs

Het weesmeisje

1  2  3  4  5

Augsburg, 1913. Het jonge weesmeisje Marie neemt een betrekking aan als keukenmeid in het imposante familiehuis van de Melzers, de puissant rijke industriële familie die haar geld verdient in de textiel. Terwijl Marie haar plaats zoekt te midden van de hardwerkende bedienden, bereidt Katharina, de mooie, jongste dochter van de Melzers, zich voor op het balseizoen waarin ze aan de buitenwereld zal worden voorgesteld. Haar broer Paul, de erfgenaam van de familie, lijkt zich afzijdig te houden en geeft de voorkeur aan zijn studentenleven in München – totdat hij Marie ontmoet.