Recensie: In de sterren geschreven RECENSIE

Recensie: In de sterren geschreven – Andy Wilx en Anita Ganeri

In de sterren geschreven van Andy Wilx en Anita Ganeri is een verhalenboek dat geschikt is voor jong en oud. In het boek staan meerdere verhalen die allemaal gebaseerd zijn op de sterren en de verhalen die daarbij horen. Zo lees je verhalen over de goden en godinnen van het oude Griekenland met hun sterrenbeelden maar ook over mythes van de Maori en oude wijsheden uit China.

In de sterren geschreven is ten eerste prachtig vormgegeven. De harde cover is van stof gemaakt en met goud prachtig versierd, waardoor dit boek kan schitteren in elke kast.

Anita Ganeri heeft het boek geschreven en staat bekend om haar leerzame kinderboeken. En leerzaam is het boek zeker, maar ik denk vooral voor volwassenen. Kinderen vinden het boek mooi vanwege de fantasievolle verhalen waar ze bij kunnen wegdromen maar de diepere boodschappen in sommige verhalen zullen volwassenen  eerder aanspreken. Er staan bekende verhalen in zoals het oud Griekse verhaal over het gouden vlies maar ook legendes en mythes waar je waarschijnlijk nog nooit van hebt gehoord. Andy Wilx heeft het boek vormgegeven en de illustraties zijn heel mooi gedaan, maar wel wat kunstzinnig waardoor de illustraties kinderen minder zullen aanspreken. De illustraties zullen de volwassenen juist wel aanspreken. In de sterren geschreven is een prachtig boek dat je zeker aan je verzameling moet toevoegen als je houdt van sprookjes, legendes, mythes en wijsheden van over de hele wereld.

In de sterren geschreven

1  2  3  4  5

Wie heeft niet tijdens een heldere nacht naar boven gestaard en zich laten betoveren? Al duizenden jaren kijken mensen naar de sterren, en vertellen hun kinderen en kindskinderen hoe die aan de hemel verschenen.
    In dit boek zijn die verhalen verzameld – van Griekse mythen tot Indiase epossen en vertellingen van inheemse volkeren uit Noord- en Zuid-Amerika, Afrika, Australië en Oceanië. Verhalen over wraakzuchtige goden en godinnen, monsters, helden en dappere dieren – met één overeenkomst: je kunt ze aan de sterrenhemel zien staan.

Lees over hoe Giraf een ster werd. Over Gilgamesj en de Stier. Over Kallisto en Arkas: Grote Beer en Kleine Beer. Over hoe Coyote de sterren verspreidde. Over Orion, de ziel van de farao. En nog heel veel meer… Anita Ganeri laat de eeuwenoude verhalen glinsteren in woorden, en net zo schitterend als de sterren zijn de illustraties van Andy Wilx.

Een boek om te koesteren, generaties lang.