Recensie: Het konijn, het donker en de koektrommel RECENSIE

Recensie: Het konijn, het donker en de koektrommel – Nicola O’Byrne

Het konijn, het donker en de koektrommel van Nicola O’Byrne is een prachtig kinderboek om voor te lezen aan kleine kindjes. Het boek is vooral geschikt voor kinderen die niet willen gaan slapen. Het konijntje in dit boek heeft namelijk ook problemen met het naar bed moeten gaan. Hij zegt namelijk dat hij niet moe is en hij wil eigenlijk niet slapen als het donker wordt. Daarom bedenkt hij een plan om het donker te vangen. Maar het donker is veel fijner dan je zou denken en slapen blijkt toch ook wel heel fijn te zijn.

Het konijn, het donker en de koektrommel is mooi voorgegeven met grote duidelijke tekeningen. De tekst staat in grote letters zodat je kindje kan meelezen of waardoor ze het boek zelf kunnen lezen. Wat het boek extra bijzonder maakt is dat er een uitvouw tekening in staat die je kindje zelf kan openen om het donker er weer uit te laten. De tekst laat zien aan je kind dat het donker veel goeds met zich meebrengt en dat slapen juist iets is om naar uit te kijken. Een boek dus om het slapen te stimuleren en om ook de angst tegen het donker tegen te gaan. Dit is heel goed bedacht door Nicola O'Byrne en het boek heeft een boodschap waar je als ouder ook echt wat aan hebt.

Kortom Het konijn, het donker en de koektrommel van is een perfect boek om voor te lezen voor het slapen gaan. Want zelfs het konijntje is blij om uiteindelijk te slapen.

Het konijn, het Donker en de koektrommel

1  2  3  4  5

Konijn wil nog niet slapen
    Konijn heeft geen zin om te gaan slapen, maar het wordt alweer donker. Hij besluit het donker te vangen in zijn koektrommel. Als het niet donker is, hoeft hij ook niet te slapen. Vanuit de koektrommel vertelt het donker hem dat de nacht ook voordelen heeft. Voor andere dieren, maar ook voor de wortels waarmee Konijn wil ontbijten. Ook voorlezen en slapengaan gebeurt alleen wanneer het donker komt. Zou het donker Konijn kunnen overtuigen?
    Nicola O'Byrne
    Het konijn, het Donker en de koektrommel is geschreven door Nicola O'Byrne, bekend van Pas op! Dit boek bijt! Met de spectaculaire uitklappagina en het herkenbare verhaal is dit prentenboek leuk voor alle kinderen die niet naar bed willen.