Recensie: Klem RECENSIE

Recensie: Klem – Ish Ait Hamou

Klem is de filmeditie van de eerder uitgebrachte novelle Als je iemand verliest die je niet kan verliezen van Ish Ait Hamou, met toevoeging van het script van de kortfilm die is gebaseerd op deze novelle.

Klem gaat over chirurg Els Lieman en vluchteling Sulayman, die elkaar toevallig ontmoeten in de trein. Twee mensen uit twee totaal verschillende werelden, maar beide met een traumatisch verleden. Ze raken met elkaar in gesprek. Dit gesprek wordt afgewisseld met een beschrijving van gebeurtenissen in het ziekenhuis waar een zwaargewonde man is binnengebracht met steekwonden en chirurg Els om assistentie wordt gevraagd.

Je weet als lezer direct dat zowel Els als Sulayman een verhaal hebben, een pijnlijk verhaal. Stukje bij beetje komen er brokjes van hun verhalen en verleden naar boven, maar er blijft ook veel ongezegd. Klem is ‘slechts’ een kort verhaal waardoor er weinig ruimte is om alles te weten te komen over Els en Sulayman, maar ondanks dat een uitgebreidere roman over beide personages zeker zou boeien, is ook dit korte verhaal al aangrijpend.

Ish Ait Hamou weet je als lezer vanaf de eerste pagina te boeien, en Klem laat zich gemakkelijk in één ruk uitlezen. Daar draagt de toegankelijke schrijfstijl van Hamou ook aan bij. Enerzijds een intrigerend en boeiend gesprek waarin mooie wijsheden naar voren komen, zoals “als je tijd geeft aan moeilijk dan wordt moeilijk gemakkelijk”. Anderzijds een razende en spannende scène in het ziekenhuis waar een mensenleven op het spel staat en elke seconde telt.

Naast de novelle zelf bevat deze uitgave ook het script van de kortfilm van slechts 18 minuten die gemaakt is op basis van deze novelle. Het script voegt aan het verhaal niet zozeer wat toe, maar kan voor sommige lezers interessant zijn omdat het laat zien hoe het boek is omgezet en ingekort tot een film. Het nodigt daarnaast wellicht uit om de film te bekijken.

Kortom, Klem is een prachtige novelle die de moeite van het lezen zeker waard is. Ish Ait Hamou zet je aan het denken, laat zien wat een gesprek met een onbekende met je kan doen en geeft je, soms hele simpele, maar mooie gedachten mee. Een aanrader.

Recensie: Klem – Ish Ait Hamou

Klem

Ish Ait Hamou

5 december 2018

ISBN 9789022335956
    Uitgever Angèle
    112 pagina's

Angèle

1  2  3  4  5

KLEM brengt Als je iemand verliest die je niet kan verliezen, de novelle die Ish Ait Hamou schreef in het kader van de Te Gek!?-campagne 2016, naar het scherm. Deze bijzondere filmeditie bundelt de novelle én het script van de kortfilm, geschreven en geregisseerd door Ish zelf.

Klem vertelt het verhaal van een toevallige ontmoeting in de trein tussen de voormalige chirurge Els en de Palestijnse vluchteling Sulayman. Tijdens de treinrit ontspint zich een warm gesprek over hun verleden en de trauma's die ze meedragen. Niets doet vermoeden hoe groot de impact van hun gesprek zal zijn: het zet hun levens op een nieuw spoor.