Recensie: Het Rosie Resultaat RECENSIE

Recensie: Het Rosie Resultaat – Graeme Simsion

Het Rosie Resultaat is het derde deel in de Rosie-reeks van Graeme Simsion met als hoofdpersoon de autistische en zeer gestructureerde Don Tillman. Nadat Don in Het Rosie Project op zoek gaat naar een partner (en deze vindt in Rosie), en zich in Het Rosie Effect met behulp van het Baby Project voorbereidt op de geboorte van zijn eerste kind is het nu tijd voor het Hudson Project. De inmiddels 11-jarige zoon Hudson lijkt meerdere eigenschappen met zijn vader te delen waardoor Don op het idee komt om hem naar aanleiding van zijn eigen ervaringen optimaal voor te bereiden op de overstap naar de middelbare school.

Ook dit derde deel is geschreven vanuit de ik-vorm met dezelfde humoristische, luchtige en prettig leesbare schrijfstijl als in de eerdere boeken. Het lukt Graeme Simsion daardoor ook opnieuw om regelmatig een glimlach op je gezicht te laten verschijnen wanneer Don, vaak onbedoeld, in grappige situaties terecht komt. Naast humoristisch is het ook een oprecht boek, wat een mooi inkijkje lijkt te geven in de wereld en gedachtegang van iemand met autisme (Ik zeg bewust ‘lijkt’, omdat ik niet uit eigen ervaring kan spreken). Hierdoor bevat het boek ook een aantal heldere, en vaak hele logische, ideeën of inzichten over onze maatschappij en hoe die wellicht beter kan aansluiten bij mensen met autisme. Een voorbeeld is wanneer het gaat over sociaal gedrag en omhelzingen in het bijzonder: “…maar we geven iemand ook niet zomaar pinda’s zonder naar allergieën te vragen. Het zou prettig zijn als we met sociale conventies net zo voorzichtig waren.”

Hoewel Don duidelijke kenmerken heeft die vallen binnen het autistische spectrum, is de diagnose en de implicatie daarvan ook een thema door Het Rosie Resultaat heen, zowel voor vader als voor zoon. Een interessant en ook actueel thema. Wanneer is iemand autistisch? Ben je autistisch of heb je autisme? En wat kunnen de gevolgen (zowel positief als negatief) zijn voor het hebben van een diagnose? Een onderwerp om als lezer ook zelf over na te denken.

Ondanks dat dit derde deel in de reeks waarschijnlijk goed te volgen is zonder de eerdere delen gelezen te hebben, is het wel aan te raden om eerst de andere twee boeken te lezen om zo ‘mee te groeien’ met Don, en kennis te maken met de andere personages in het boek.

Het Rosie Resultaat is een hartverwarmend verhaal over een vader die het beste probeert te doen voor zijn zoon en gezin en over leven met autisme. Liefhebbers van Het Rosie Project en Het Rosie Effect zullen zeker genieten van dit derde deel wat wederom bol staat van de grappige, maar ook ontroerende momenten.

Het Rosie Resultaat

1  2  3  4  5

Voor alle Rosie-fans verschijnt eindelijk het derde deel over Don Tillman en Rosie! Het Rosie Resultaat van Graeme Simsion is weer even hilarisch en herkenbaar als Het Rosie Project en Het Rosie Effect.
    Hudson, de zoon van Don Tillman en Rosie Jarman, is elf als het gezin terug verhuist naar Melbourne. Don wil zijn zoon daar zo goed mogelijk voorbereiden op de middelbare school. Hij was zelf toen een buitenbeentje en Hudson is ook een beetje "anders'. Don besluit het Hudson Project te starten. Met hulp van de beste experts zal hij Hudson ongemerkt voorbereiden op de veeleisende jungle van de middelbare school. Sociale vaardigheden, sport, vrienden: alle kwesties pakt Don planmatig aan. Maar Hudson is niet alleen Dons zoon, maar ook die van Rosie, en hij laat zich tot Dons verrassing niet zomaar in een project vangen.