Recensie: De advocaat van Holland RECENSIE

Recensie: De advocaat van Holland – Nicolaas Matsier

In 1618 wordt Johan van Oldenbarnevelt plotseling gearresteerd. Waarom wordt hij zomaar opgepakt? Wat heeft hij gedaan? Van Oldenbarnevelt lijkt zich van geen kwaad bewust. Hij zit uiteindelijk negen maanden in gevangenschap, waarbij hij meerdere malen wordt verhoord. En dan breekt de dag des oordeels aan…

Johan van Oldenbarnevelt, landsadvocaat en raadpensionaris van de Staten van Holland, is een zeer bekend persoon uit de Nederlandse geschiedenis. Er wordt zelfs gezegd dat ons land zonder hem niet tot stand zou zijn gekomen. Nicolaas Matsier heeft zich verdiept in deze man, en dan met name de maanden die hij in gevangenschap heeft doorgebracht. Hij heeft er een uitermate interessante roman over geschreven.

Elk hoofdstuk in De advocaat van Holland heeft een titel. Dat kun je zien als een hele korte samenvatting van het hoofdstuk. Het geeft je tegelijkertijd een soort houvast door het verhaal heen. Dat kun je in het begin van het boek goed gebruiken. Het verhaal speelt zich namelijk in de 17e eeuw af. In die tijd waren de gebruiken en gewoonten heel anders dan nu. Dat geldt ook voor het taalgebruik. Die zaken zorgen ervoor dat je er echt even goed voor moet gaan zitten. Je bent in het begin even zoekende hoe het leven er in de 17e eeuw uitzag en wat er toen allemaal gebruikelijk was. Een simpel voorbeeld: wij zijn gewend om elkaar even snel te appen of te mailen als we elkaar iets willen vertellen, terwijl je in die tijd communiceerde via brieven die er soms een heel lange tijd over deden om aan te komen. Dat zorgt ervoor dat de roman je wat extra geschiedenislessen geeft.

Matsier vertelt De advocaat van Holland vanuit Van Oldenbarnevelt. Dit betekent overigens niet dat je alles rondom dit personage ontdekt. Hij was een geheimzinnige en raadselachtige man. Je vraagt je tijdens het lezen regelmatig af of hij echt niet wist wat er allemaal gaande was of dat hij deed alsof. De auteur heeft zich goed verdiept in deze historische figuur om een uitstekende roman over hem te schrijven. Ondanks het mysterie leer je dankzij deze roman wel meer over hem.

Het einde van het verhaal is al bekend. Vrijwel iedereen weet hoe het leven van Johan van Oldenbarnevelt is afgelopen. Toch heeft Matsier er een soort eigen draai aan weten te geven, waardoor je het hele boek met veel interesse blijft lezen. Na afloop krijg je als lezer nog wat extra informatie door de uitleg van enkele termen en de opsomming van belangrijke data en jaartallen. Liefhebbers van historische romans zullen zeker van De advocaat van Holland genieten.

De advocaat van Holland

1  2  3  4  5

"Hij is al een poos op, Oldenbarnevelt. Het licht van eind augustus heeft hem zonder pardon gewekt. En niet alleen hem.' Zo begint voor de Advocaat van Holland zijn laatste ochtend in vrijheid. Hij zal negen maanden in gevangenschap worden vastgehouden boven in de nog steeds bestaande Ridderzaal en op gezette tijden langdurig worden verhoord. Oldenbarnevelt, die tot dat moment bijna alle belangrijke regeringsfuncties in zich verenigde, is verbijsterd over de hem aangedane geweldsdaad. Buiten de gevangenis waren de remonstranten door Maurits al uit de stadbesturen gezet. Na negen maanden verneemt Oldenbarnevelt in de rechtszaal zijn doodvonnis, dat daags daarop voltrokken wordt.

Nicolaas Matsier volgt hem tot op deze laatste dag in al zijn gedachten, herinneringen en overwegingen tijdens de eenzame
    uren van opsluiting en de dagenlange uitputtende verhoren. Hij brengt zo een belangrijk moment uit de begintijd van de Nederlandse staat op onvergelijkbare wijze tot leven.