Recensie: Het beste voor iedereen RECENSIE

Recensie: Het beste voor iedereen - Erik Rozing

Stella is een jonge vrouw met borderline. Ondanks veel therapieën en medicijnen lukt het haar niet om een stabiel leven te leiden. Haar mentale problemen zijn te zwaar. Stella neemt het besluit tot zelfeuthanasie. Hierdoor komt ze in contact met Milou die als afstudeerproject een film wil maken over Stella’s laatste weken. Dat loopt niet zo soepel als Milou wil, want Stella geeft haar geen ruimte. Dan neemt ze contact op met Stella’s psychiater. Kan hij Stella overhalen om door te gaan met leven?

Psychiater Erik Rozing debuteerde in 2016 met het boek De Psychiater en het meisje. In zijn tweede roman maken we wederom kennis met Stella.

In Het beste voor iedereen neemt Stella contact op met stichting de Einder, een organisatie die haar helpt om zelfeuthanasie toe te passen. Hier ontmoet ze Milou, een gedreven filmaker met zo haar eigen problemen. Ze besluiten samen een film te maken over de laatste weken van Stella. Gaandeweg het boek wordt het de lezer en ook Milou steeds duidelijker wat Stella allemaal heeft moeten doorstaan in haar leven en hoe ze geworden is zoals ze nu is.  Stella heeft borderline en heeft hevige stemmingswisselingen. Het verhaal wordt verteld vanuit wisselende perspectieven. Stella, Milou, de vader van Stella en ook de psychiater zelf komt aan het woord, wat het interessant maakt, want meestal wordt alleen de kant van de psychiatrische patiënt beschreven in dit soort boeken.

In Het beste voor iedereen is het soms lastig om onderscheid te maken tussen werkelijkheid, fantasie en verbeelding. Vooral als Stella aan het woord is. Wat is echt en wanneer houdt haar brein haar – en daarmee ook de lezer – voor de gek? Ook de stukken die de psychiater Stella laat schrijven en die hij zelf schrijft. Dit maakt het boek soms wat warrig, maar wel van de briljant warrige soort.

Knap geschreven door Erik Rozing die laat zien hoe goed hij kan vertellen en het feit dat hij zelf psychiater is en dus weet waar hij het over heeft maakt het boek des te interessanter

Een makkelijk boek is Het beste voor iedereen niet. En dan bedoel ik niet qua schrijfstijl, want het is erg vlot geschreven. Het onderwerp is gedurfd, geeft stof tot nadenken, ook als je het boek al uit hebt. Het blijft je bij. Geen luchtig boek voor even tussendoor dus. De spanning wordt soms doorbroken door grappige momenten. De zwarte humor van Stella geeft lucht. Lucht tot aan het indrukwekkende einde.

Het beste voor iedereen

Erik Rozing

15 januari 2019

ISBN 9789029091978
    Uitgever Meulenhoff
    352 pagina's

Meulenhoff

1  2  3  4  5

Geschreven met vaart, humor en een gedegen kennis van de donkere uithoeken van de menselijke geest

Stella is een intelligente, levendige jonge vrouw met een snelle geest en een soms onnavolgbaar gevoel voor (zwarte) humor. Maar ze heeft ook borderline, kan fantasie en werkelijkheid niet altijd even goed van elkaar scheiden en gaat gebukt onder een verleden dat ze ondanks langdurige behandeling niet achter zich kan laten. Op haar zevenentwintigste besluit ze dat ze een einde aan haar leven wil maken. Ze wendt zich tot de LevensEinder, een organisatie die haar helpt bij het bestellen van de benodigde dodelijke medicijnen.

Via de LevensEinder komt Stella in contact met Milou, een jonge filmmaker die een documentaire wil maken over haar zelfverkozen dood. Een aantal weken volgt zij Stella en probeert haar beweegredenen te begrijpen. Stella verdraagt geen medelijden en weigert als slachtoffer te worden neergezet. Naarmate ze Milou dichterbij laat komen, zet ze haar steeds meer onder druk om zichzelf ook bloot te geven. De documentaire lijkt te mislukken doordat Milou geen ruimte krijgt om familie, vrienden of hulpverleners te interviewen. Als de datum van het geplande overlijden dichterbij komt, dwingt ze contact af met Stella's voormalige psychiater. Die weet veel van Stella, maar zij misschien nog wel meer van hem. Met de documentaire wil hij zo min mogelijk te maken hebben, maar Stella laat hem niet koud. Haalt hij haar over om te blijven leven?