Recensie: De zoete geur van appelcider RECENSIE

Recensie: De zoete geur van appelcider – Joanne Bischof

Aven heeft al veel te verduren gehad in haar leven. Na de laatste tegenslag besluit ze om naar Amerika te gaan om haar tante te helpen met het opvoeden van haar drie zoons. Wanneer ze daar aankomt is er wederom veel tegenslag, maar ook verassing en voorspoed. Aven leert weer genieten van het leven en durft zich ook steeds meer te geven aan de liefde. Maar is dit voor haar weggelegd? En zullen de zoons haar komst aankunnen?

Joanne Bischof beschrijft in deze zoete roman over de liefde van vroeger. Het verhaal speelt zich af aan het einde van de negentiende eeuw en de kuisheid van toen zorgt voor een onschuldig verhaal. Niet de blinde passie waar nu zo vaak over wordt geschreven maar juist de voorzichtige romance van vroeger. In De zoete geur van appelcider komen wel hele echte problemen voor. Deze zijn niet liever gemaakt door de onschuldige setting van het verhaal. Joanne Bischof kan je goed meenemen in de wereld van vroeger: de onschuld, verslaving, oneerlijkheid en ook de enorme pijn van discriminatie en achterstand. De schaduwkanten worden net zo goed besproken als de mooie kanten.

De karakters zijn leuk uitgedacht. Je leert meerdere eigenschappen van ze kennen en ze zijn niet ingedeeld in goede en slechte mensen. Dit maakt dat ze je kunnen verassen en dat het verhaal interessant blijft. Ondanks het jaar waarin het verhaal zich afspeelt kun je je verplaatsen in de personages en een band met ze opbouwen. De doofheid van een belangrijk personage, Thor, is een bijzondere extra in het verhaal. Daarin wordt mooi weergegeven hoe liefde niet alleen gaat om woorden maar ook vooral om daden en intentie. Daarnaast is er een mooie verhaallijn over broederschap en het systeem om het gezin heen.

In De zoete geur van appelcider heeft het geloof ook een belangrijke rol. Dit moet je wel aanstaan in een boek. Er komen meerdere Bijbel teksten naar voren en de kerk wordt meerdere malen aangehaald. Joanne Bischof staat ook bekend om haar combinatie van romantiek en theologie.

Emotioneel is De zoete geur van appelcider niet. Het is geen zwaar boek om te lezen. Het leest soms bijna weg als een typisch vrouwen boek, maar dan wat minder oppervlakkig. Wel kunnen er door de heftige onderwerpen die worden besproken pijnpunten van jezelf geraakt worden. Zo wordt bijvoorbeeld een aanranding vrij grafisch beschreven. Dit zou het lezen een minder prettige ervaring kunnen maken.

Kortom: een mooi en lief boek waarin ook pijnpunten worden beschreven.

De zoete geur van appelcider

1  2  3  4  5

"De zoete geur van appelcider' van Joanne Bischof is een prachtig geschreven en meeslepende roman waarin een hoofdrol is weggelegd voor de doofstomme Thor.

Aan het eind van de negentiende eeuw verhuist de jonge weduwe Aven Norgaard van Noorwegen naar Amerika om te gaan inwonen bij een tante van haar overleden man en haar drie kinderen. Bij aankomst blijkt de tante overleden en wordt ze tot haar verbazing opgewacht door drie volwassen neven, die in hun levensonderhoud voorzien met het brouwen van cider.
    Tussen Aven en de charmante Haakon ontstaat al snel een hechte vriendschap. Maar het is de gevoelige, doofstomme Thor die Avens hart steelt. Thor is echter verslaafd aan zijn eigen cider, een probleem dat Aven dankzij haar overleden echtgenoot pijnlijk bekend voorkomt. Zolang de verslaving zijn leven blijft beheersen, heeft de liefde tussen Thor en Aven geen kans.

Treffend brengt Joanne Bishof de stille wereld van Thor tot leven. "De zoete geur van appelcider' is een boek dat geen lezer onberoerd zal laten.