Recensie: Leven met een extra rugzak RECENSIE

Recensie: Leven met een extra rugzak – Kim Van Hoorenbeeck

Overgewicht bij kinderen is geen onbekend probleem. Het aantal kinderen met obesitas neemt in onze maatschappij nog steeds toe. Overgewicht kan bovendien stevige medische gevolgen hebben. Hoe het moet worden aangepakt, wordt door Kim Van Hoorenbeeck verwoordt in Leven met een extra rugzak.

Het boek biedt ouders adviezen en antwoorden op een aantal vragen in verband met voeding, motivatie en beweging. Auteur Kim Van Hoorenbeeck is pediater en staat aan het hoofd van het obesitasteam van het Universitair Ziekenhuis Antwerpen. Ze heeft bijgevolg veel ervaring met het begeleiden van kinderen met overgewicht.

Op de achterflap worden vragen gesteld als ‘welke voeding heeft je kind nodig op welke leeftijd?’, ‘welke sport kan je kind beoefenen in elke fase van zijn ontwikkeling’ en ‘hoe ga je om met de emoties die dik zijn met zich meebrengt’? Helaas worden die niet of slechts gedeeltelijk beantwoord. De beloftes op de achterflap worden niet waargemaakt. Ook van de aangekondigde herkenbare en bemoedigende patiënten verhalen of de bewegingsschema’s ontbreekt elk spoor. Tenzij de patiënt die hier en daar beperkt vermeld wordt die verwachting moet inlossen. Jammer, want uiteraard is de tekst op de achterkant bepalend voor de manier waarop de lezer het boek tegemoet treedt.

Er wordt wel veel goede, algemene informatie gegeven over gezonde voeding, de ontwikkelingsfasen van een kind en het belang van zelf het goede voorbeeld geven. Dat wordt in vrij eenvoudige en behapbare taal gedaan, zodat iedereen die Leven met een extra rugzak leest, de adviezen zal begrijpen en ze kunnen toepassen. Op zich is dat een mooie verdienste, maar de titel van het boek dekt de lading niet. Op enkele hoofdstukken na lijkt het op een doorsnee werk over het aanleren van gezonde leefgewoonten. Er is te weinig aandacht voor de beoogde groep patiënten en doordat Kim Van Hoorenbeeck de informatie zo toegankelijk mogelijk wil houden, heeft ze weinig oog voor diepgang.

Bizar ook dat één van de 'wist je datjes’ uit het niets over de obesitascijfers in Afrika begint. Dat lijkt compleet uit context, wat verder in het boek wordt dit wel enigszins gekaderd in een klein stukje over overgewicht op wereldniveau, het blijft echter oppervlakkig. De weetjes lijken overigens zomaar in het boek te zijn neergeploft, wellicht vanuit de veronderstelling dat mensen graag lijstjes lezen. Het was zinvoller geweest om ze op te splitsen in kleinere kadertjes en ze te plaatsen bij het stuk tekst waar ze betrekking op hebben.

Leven met een extra rugzak is een goedbedoeld boek. Het bevat waardevolle basiskennis voor iedereen die meer wil weten over gezonde voeding en biedt ouders een aantal mooie adviezen. Dat kan niet worden ontkent, maar het gaat aan z’n doel voorbij door bij de algemene informatie te blijven watertrappelen en voorbij te gaan aan een aantal beloftes die op de achterflap worden gedaan.

Leven met een extra rugzak

1  2  3  4  5

In België heeft 13 procent van de jongeren overgewicht, 3 procent is obees. Deze problematiek vraagt om een specifieke behandeling, op maat van elk kind.
    · Welke voeding heeft je kind nodig op welke leeftijd?
    · Hoe ziet een ideale maaltijd eruit?
    · Welke sport kan je kind het best beoefenen in elke fase van zijn ontwikkeling?
    · Maar ook: hoe ga je om met de emoties die dik zijn met zich meebrengt?
    · Hoe kun je als ouder grenzen stellen, belonen, motiveren en zeker ook: hoe geef je het goede voorbeeld?
    Op deze en nog veel meer vragen geeft Leven met een extra rugzak een helder antwoord. De essentie is niet superslanke kinderen krijgen, wel gezonde kinderen die zich goed in hun vel voelen omdat ze op een andere manier eten en meer bewegen.
    Een praktische leidraad om je kind te helpen een gezond gewicht te bereiken én te behouden!