Recensie: Niets te kiezen RECENSIE

Recensie: Niets te kiezen – Olga van der meer

Wanneer zijn vrouw Cindy na een kort ziekbed overlijdt komt Ruurd op haar begrafenis een oude jeugdvriendin van zijn vrouw tegen. Het blijkt te klikken tussen hem en deze Lydia en vrij snel krijgen ze een relatie. In eerste instantie houden ze het geheim, maar als Ruurds kinderen erachter komen is vooral bij dochter Lauren het hek van de dam. Hoe kón hij! Ze wil niets met haar vader te maken hebben, maar dan wordt ze zelf verliefd.

Niets te kiezen is een nieuwe roman in een lange rij romans van Olga van der Meer. Ook dit boek is weer zeer prettig en vlot geschreven en een echte familieroman. Ruurd en Cindy zijn jarenlang getrouwd en gelukkig, tot Cindy overlijdt en Ruurd onverwacht heel snel nieuw geluk vindt met Lydia. Dit gaat ook voor de lezer erg snel, waardoor het een tikkeltje ongeloofwaardig is in het begin, maar hey, alles is fair in de liefde en in oorlog, toch? In de liefde gebeuren wel gekkere dingen. Ruurds dochter Lauren is erg verbolgen over het nieuw gevonden geluk van haar vader en wil niets meer met ze te maken hebben. Ze beschuldigd hem er zelfs van dat hij al wat met Lydia had voordat zijn vrouw overleed. Echter vindt Lauren even later zelf ook de liefde op een onverwachte plek.

Liefde is wat centraal staat in deze roman. Het feit dat je het tijdstip en het object van je verliefdheid niet kunt uitkiezen. Dat liefde soms op een wel erg onhandig moment komt, als je net je vrouw begraven hebt zoals in Niets te kiezen bijvoorbeeld. Of als degene op wie je verliefd wordt eigenlijk al aan iemand anders toebehoort. De focus van Olga van der Meer in dit verhaal is dan ook dat je liefde niet kunt sturen. Gelukkig maar, anders werd het nog een rommeltje in de wereld. Niets te kiezen is ietwat voorspelbaar maar wel een heel prettig geschreven roman voor een heerlijk ontspannen moment. Geen al te grote drama’s maar toch wel herkenbare situaties. Niet dat iedereen zoiets overkomt, maar als het om relaties gaat zitten er toch wel herkenbare dingen in dit boek. De hoofdpersonages zijn sympathiek, de bijpersonen zoals de partners van Ruurds kinderen, komen een stuk minder goed uit de verf. Maar misschien is dit precies de bedoeling.

Al met al is Niets te kiezen een mooie roman die zeker door de liefhebbers van de schrijfsels van Olga van der Meer in het hart zal worden gesloten.

Niets te kiezen

1  2  3  4  5

Op de begrafenis van zijn vrouw komt Ruurd, in 'Niets te kiezen' van Olga van der Meer, in contact met haar oude schoolvriendin Lydia. Het klikt tussen hen en al snel wordt het een relatie, die ze gezien de timing eerst geheim willen houden. Maar natuurlijk komt het toch uit. Zijn dochter beschuldigt Ruurd ervan dat hij haar moeder al bedroog voor haar overlijden en wil niets meer met hem te maken hebben. Dan overkomt Lauren zelf waar ze zo fel op tegen was: ze wordt verliefd op een getrouwde man. 'Niets te kiezen' is een heerlijke familieroman van topauteur Olga van der Meer.