Recensie: You RECENSIE

Recensie: You – Caroline Kepnes

Als een adembenemende vrouw een tweedehands boekwinkel binnenloopt, weet eigenaar Joe het zeker: hij wil haar. Guinevere Beck is perfect: mooi, stoer, slim en supersexy. En ze hebben ook meteen een leuk gesprek. Joe raakt totaal geobsedeerd: hij bespiedt haar, wil alles over haar weten, wil haar lichaam bezitten en haar gedachten beheersen. Joe gaat tot het uiterste om zijn verlangens werkelijkheid te maken. Hij hackt haar smartphone, leest al haar berichten en e-mails en komt zo achter haar diepste geheimen. Vanavond zal ze in een bar in Brooklyn zijn – de perfecte plek voor een ‘toevallige’ ontmoeting.

You is anno 2019 razend populair als boek en als serie met goede kijkcijfers op Netflix. Kepnes is de vrouw achter dit succesvolle verhaal. Ze vertelt dat de plot is ontstaan tijdens een donkere periode uit haar eigen leven, waarin het overlijden van haar vader een grote rol heeft gespeeld. Vanuit deze donkere periode is het duistere You verschenen. You heeft zelfs een opvolger gekregen, namelijk het verhaal Hidden Bodies, waarin het leven van hoofdpersoon Joe verder gaat.

You pakt je vanaf de eerste bladzijde vast en sleurt je mee. Dat meesleuren gebeurt op het tempo dat You wil. Als lezer heb je hier weinig controle over. You is verslavend, waardoor je iedere vrije halve minuut die je hebt lezend door wil brengen. Zoals Joe Beck bespioneert, zo stalk jij met hem mee. You is spannend, omdat je niet aan ziet komen wat er komen gaat. Hoewel de plottwist qua omvang niet erg groot zijn, zijn er telkens kleine twisten die ervoor zorgen dat je door blijft lezen en die ervoor zorgen dat het tempo er stevig in blijft.

Helaas zijn de beweegredenen waarom Joe zich zo aangetrokken voelt door Beck niet duidelijk. Hoe dit in het verleden bij Joe is gegaan, bij zijn ex-vriendin Candace, blijft onbekend. In de serie, daarentegen, speelt Candace een veel grotere rol dan in het boek. Haar kleine rol in het boek is jammer, omdat deze informatie het verhaal meer grondvesten had kunnen geven. Wellicht had de lezer zich hierdoor beter kunnen verplaatsen in Joe. Het is gelukkig niet zo dat de afwezigheid van de historie van Joe in de weg staat, aangezien het verhaal perfect te volgen is. Toch had de historie meer diepgang in You kunnen brengen.

You staat bomvol suggesties voor fantastische (old skool) films en goede muziek. Houd daarom je notitieboekje dichtbij en maak een Spotify-playlist aan om alle suggesties te noteren, om op een later moment terug te kijken (of te luisteren). Daarnaast staat het bomvol geweldige syntaxis, ofwel een geweldige zinsopbouw. Dit wordt geïntroduceerd door het nummer ‘Nothing compares to you’ van Prince. Joe is positief over de eerste zin - It's been seven hours and fifteen days – omdat de uren eerst genoemd worden, en de dagen later. Dit is origineel en Joe wordt hier blij van. Vervolgens wordt dit in het boek regelmatig door Joe overgenomen, wat zeker positief bijdraagt aan de sterke taal van Kepnes.

You pakt je vanaf de eerste bladzijde vast en sleurt je mee. Dat meesleuren gebeurt op het tempo dat You wil. Als lezer heb je hier weinig controle over. De sterke taal van Kepnes is verslavend, waardoor je iedere vrije halve minuut die je hebt lezend door wil brengen. Helaas zijn de beweegredenen waarom Joe zich zo aangetrokken wordt door Beck niet duidelijk. De historie van Joe had meer diepgang in You kunnen brengen.

Recensie: You – Caroline Kepnes

You

1  2  3  4  5

Als de mooie jonge Guinevere Beck de boekhandel inloopt waar Joe Goldberg werkt, is zijn eerste gedachte: deze vrouw wordt van mij.
    Ze heeft een Facebookprofiel dat op openbaar staat en ze twittert aan een stuk door. Op haar sociale media vindt Joe alles wat hij moet weten: ze wil schrijver worden, haar vrienden noemen haar Beck, hij weet waar ze woont en vanavond zal ze in een bar in Brooklyn zijn – de perfecte plek voor een "toevallige' ontmoeting.
    Guinevere denkt dat ze eindelijk de man van haar dromen heeft gevonden. Hij lijkt perfect; zijn smaak, zijn persoonlijkheid en de manier waarop hij haar behandelt. Wat zij niet weet, is wie Joe in werkelijkheid is en wat hij doet om zijn prooi te beschermen...