Recensie: Verloren in Berlijn RECENSIE

Recensie: Verloren in Berlijn – Marjolijn Uitzinger

De jonge Valentina groeit op in een Berlijn dat in tweeën gesplitst wordt door een muur. Mensen houden elkaar in de gaten, het is een harde tijd. Als Valentina zwanger blijkt te zijn van haar vriendje, besluit ze het kindje te houden. Na de bevalling hoort ze het gehuil van haar baby, maar het wordt onmiddellijk weggenomen voor verdere verzorging. Even later komen de dokters haar vertellen dat het kindje het niet gehaald heeft…. Twintig jaar later ontdekt Valentina dat haar baby misschien tegen haar wil ter adoptie werd afgestaan. Het boek vertelt over haar zoektocht naar de waarheid.

Als je de achterflap leest, krijg je de indruk dat Verloren in Berlijn door Marjolijn Uitzinger een roman is die voornamelijk zal draaien rond het verdriet van Valentina en hoe ze met het verlies en de nieuwe hoop omgaat. Niets is minder waar! Er zijn heel veel spannende elementen in Verloren in Berlijn, in die mate dat ik het zelfs een thriller zou willen noemen. Het plot is onverwacht, origineel en ongelofelijk meeslepend.

Een andere indruk die je krijgt na het lezen van de achterflap (en dan zeker de originele achterflap), is dat het verhaal zich voor een groot deel in het verleden zal afspelen. Dat is echter niet het geval. Een kort stukje aan het begin van het boek vindt plaats in het verleden, in de DDR, waar het gaat over de zwangerschap van Valentina. Alles wat daarna komt, speelt zich in het heden af en gaat over de zoektocht naar de waarheid. Dit element kan zowel positief als negatief uitpakken. Persoonlijk vond ik dit een positieve wending: het onverwachte trekt me aan, een verrassende wending kan ik geweldig appreciëren! Toch kan ik me goed voorstellen dat anderen, die hun zinnen hadden gezet op een historische roman, eerder teleurgesteld zullen zijn tijdens het lezen.

De personages in het boek heeft Marjolijn Uitzinger goed doordacht. In het begin gaat het om Valentina, maar geleidelijk komen er heel wat meer personages aan te pas. De personages zijn stuk voor stuk leuk om over te lezen! Op een gegeven moment zijn er wel heel veel personages waarover je aan het lezen bent, wat verwarring zou kunnen brengen bij de lezer. Zit je echter helemaal in het spannende verhaal gezogen, zullen die personages je net nieuwe inzichten geven en kleine stukjes van de puzzel onthullen. Die puzzel past aan het einde precies in elkaar en dan besef je des te meer wat een perfect plot de auteur heeft uitgedacht.

Verloren in Berlijn van Marjolijn Uitzinger is een spannende en meeslepende roman die je inzichten verschaft over het heden en het verleden. De initiële zoektocht van een moeder naar haar gestolen kind ontaard in een grootse onderneming waarbij verschillende partijen betrokken zijn.

Verloren in Berlijn

1  2  3  4  5

Oost-Duitsland, 1987. Burgers worden bespied, opgepakt, veroordeeld in schijnprocessen. De staat dringt binnen in ieders privéleven. Het pasgeboren kindje van de jonge kapster Valentina wordt weggehaald voordat ze het heeft kunnen zien of aanraken. De volgende dag hoort ze dat de baby is gestorven. De jonge moeder is ontroostbaar.

Meer dan twintig jaar later komt de twijfel. Is haar kind echt dood of hebben de dokters gelogen? Valentina gaat op zoek, maar wordt vermoord voordat ze de waarheid ontdekt. Journaliste Sam Coorenvaar en Andreas, de vader van het kind, nemen haar zoektocht over en stuiten op monsterlijke uitwassen van de heilstaat.