Recensie: De Graces 2 - Vervloekingen RECENSIE

Recensie: De Graces 2: Vervloekingen – Laure Eve

De boeken over de Graces doen met hun flinke dosis hekserij en magie denken aan de succesvolle reeks van Cate Tiernan. Laure Eve verdiept zich in haar duologie in de familie Grace, die volgens buitenstaanders magische krachten hebben en vervloekt zijn. Maar in hoeverre is dit de waarheid?

Alle families hebben zo hun geheimen. Op de familie Grace rust een vloek.
Na alle verontrustende gebeurtenissen van de afgelopen maanden zijn de Graces vastbesloten om hun geheimen te begraven en terug te keren naar het gewone leven, maar de vloek die op de familie rust weerhoudt hen daarvan.
Wanneer Summer Grace een mysterieuze set tarotkaarten vindt, wordt de allesomvattendheid van deze dodelijke vloek pas echt duidelijk. Ze ontdekt dat haar vroegere vriendin River de sleutel is tot het verbreken ervan. Als zij de heksenkring van Thalia, Fenrin en Summer aanvult, zullen ze daar alle vier een enorme kracht aan ontlenen. Het is een groot risico. Zíj is een groot risico. Maar zo veel macht is dat risico toch wel waard?

In het eerste deel van de serie over De Graces beleefden we het verhaal door de ogen van River, die na een verhuizing start op een nieuwe school. In De Graces 2: Vervloekingen daarentegen wordt het verhaal verteld door Summer, die behoort tot de familie Grace. Deze verandering van personage is interessant, omdat je het verhaal op een heel andere manier beleeft. In De Graces 1 komt River namelijk in eerste instantie over als een wat bijzonder meisje dat geen kwaad in de zin heeft. In De Graces 2: Vervloekingen is River volgens Summer vooral een kwaadaardig persoon. Deze tegenstelling roept bij de lezer vragen op: wat is de waarheid? Is River inderdaad een kwaadaardig persoon? Of ligt het hier vooral aan het beeld wat iemand van een persoon heeft? Dit zorgt voor een bepaalde spanningsboog in het boek. Je wilt namelijk weten hoe het zit met River en welke rol ze speelt in het leven van De Graces. En ook Marcus leert de lezer van een andere kant kennen. Hij blijkt meer te zijn dan alleen geobsedeerd door Thalia.

Ook gaan de verschillende personages meer leven nu je het verhaal beleeft door de ogen van Summer Grace. Je komt bijvoorbeeld meer te weten over de geschiedenis van de familie Grace en de vloek. Daarnaast wordt de familie Grace in de ogen van de lezer ook menselijker en hun verhaal daarmee toegankelijker. Ook richt Laure Eve zich in De Graces 2: Vervloekingen meer op (duistere) magie en de rol van de elementen, mythen en legenden en familiaire banden hierin. En vooral dan het verbreken van de vloek, die de familie al jarenlang achtervolgt. De afzonderlijke personages maken hier ook een duidelijke ontwikkeling door en groeien dichter naar elkaar toe. Vooral Summer leert de wereld om haar heen met andere ogen te bekijken en hiernaar te handelen. De Graces 2: Vervloekingen is het duidelijke slot van een duologie, omdat het verhaal een duidelijk einde heeft, wat logisch en passend is gezien de rest van het verhaal. Het zou leuk zijn wanneer er in de toekomst nog een vervolgboek over De Graces zal gaan verschijnen!

Concluderend kunnen we zeggen dat De Graces 2: Vervloekingen gezien de verhaallijn en ontwikkeling van de verschillende personages beter is dan het voorgaande boek. Laure Eve gaat namelijk dieper in op de familie Grace, haar geschiedenis en de magie die hierbij een rol speelt. Ook krijgt de lezer een veel beter beeld van de achtergrond van River, Wolf en Marcus. Het boek heeft een passend en mooi einde, maar hopelijk gaat Laure Eve in de toekomst nog vaker schrijven over De Graces.

De Graces 2 - Vervloekingen

1  2  3  4  5

Het langverwachte vervolg op De Graces

Het is niet eenvoudig om de brokstukken op te ruimen na de gebeurtenissen van het afgelopen jaar, maar de Graces zijn vastbesloten om dat wel te doen. Wolf is terug na een mysterieuze verdwijning en de familie is zo blij, dat ze zich niet eens lijken af te vragen waar hij is geweest, of waarom ze opeens geplaagd worden door een massa problemen. Stroomuitval. Vreemde dieren. Rottend eten. Nare dromen.

Alleen Summer, de jongste Grace, kan het gevoel niet negeren dat er iets ontzettend mis is. Op een dag graaft ze in de achtertuin een prachtig versierde set kaarten op die de waarheid kan onthullen over wat er in het huis gaande is, maar niet voor niets. De kaarten zijn krachtig en beangstigend en Summers acties beginnen de hele stad te beïnvloeden. En dan is er nog haar vroegere beste vriendin River. Een gevaarlijk meisje dat teruggekomen is in Summers leven en dat meer weet van de verdwijning van Wolf…

Vervloekingen is een verslavend, duister en spannend verhaal dat bruist van de magie.